W zeszłym tygodniu w siedzibie Abbey Road Studios odbył się pierwszy hackathon w historii legendarnego studia nagrań. Celem wydarzenia było wykorzystanie nowych technologii do zmierzenia się z problemami twórców muzyki na całym świecie.
24-godzinne wyzwanie zgromadził blisko 100 uczestników z całego świata.
Tematem przewodnim hackathonu były innowacyjne rozwiązania technologiczne, które – zastosowane w przyszłości na szeroką skalę – mogłyby zrewolucjonizować sposób produkcji muzyki.
Rozwój przemysłu audio w oparciu o Data Science
Hackathon Abbey Road Studios odbył się w ważnym dla branży muzycznej czasie, określonym przez Financial Times jako ‘moneyball moment’ (ang. okres finansowej kuli śnieżnej). Nowoczesne technologie pozwalają na gromadzenie i interpretowanie danych dotyczących preferencji użytkowników czy obecnych trendów. Fakt ten otwiera to nowe możliwości w dziedzinie multimediów.
“Branża muzyczna zmieniała powoli do momentu oparcia rozwiązań audio o technologię Data Science. Mam nadzieję, że Abbey Road Studios po raz kolejny zmieni oblicze historii muzyki.” – podsumował hackathon Krzysztof Gudowski, Business Developer w Miquido.
Nie mylił się. Podczas wydarzenia udało się stworzyć szereg innowacyjnych projektów skupiających się na dostępności aplikacji, współpracy użytkowników oraz spersonalizowanym UX.
Muzyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami
Wśród najciekawszych projektów wymienić można m.in projekt Face Beat, który pozwala na tworzenie muzyki za pomocą ruchów mimicznych w oparciu o technologię rozpoznawania twarzy.
Innym rozwiązaniem adresowanym dla osób z niepełnosprawnościami był T-Shirt umożliwiający tworzenie muzyki przez sensory badające ciepłotę ciała, umieszczone na wysokości klatki piersiowej.
Imponujące rozwiązanie zaprezentował również podczas swojego występu Kris Halpen. Ze względu na porażenie mózgowe, artysta nie jest w stanie używać tradycyjnych instrumentów. W twórczości pomagają mu jednak rękawice Mi.Mu, które za pomocą elastycznych czujników wychwytują ruch ręką, odtwarzając na tej podstawie dźwięk bębnów, gitary basowej czy fortepianu.
Łatwa współpraca i spersonalizowany UX
Najlepszą aplikacją umożliwiającą użytkownikom łatwą współpracę w procesie tworzenia muzyki okazał się HRMNI. Twórcy rozwiązania utworzyli sieć pozwalającą użytkownikom na wspólne granie na rozmaitych wirtualnych instrumentach. Projekt zwyciężył w kategorii “Design przyjazny użytkownikowi”.
Kolejny pomysł ułatwiający pracę artystów zaprezentował zespół Lyra, który stworzył generator treści utworów. Aplikacja wydobywa dane z profili społecznościowych czy wiadomości głosowych, dostarczając inspiracje twórcom tekstów.
Nagroda za “najlepsze użycie sztucznej inteligencji” została przyznana przez Microsoft zespołowi Rapple. Jego członkowie zaprezentowali aplikację wykorzystującą AI do generowania tekstów rapowych naśladujących styl użytkownika. W efekcie rozwiązanie umożliwia bitwę rapową między artystą a sztuczną inteligencją, która w przeciągu 15 sekund generuje swoją odpowiedź.
“Jeśli Rapple umożliwi sztucznej inteligencji mówienie głosem konkretnych muzyków, jego potencjał może być ogromny. Skalowana wersja tego rozwiązania może zostać zintegrowana z popularnymi aplikacjami takimi jak np. Snapchat”- podsumowuje jeden z uczestników hackathonu.
Szczegółowa relacja z wydarzenia oraz wywiady z artystami dostępne są na Facebooku i Twitterze Miquido oraz widoczne pod #RedHackathon.