Apple oficjalnie przyznaje, że iPhone’y sprzedają się słabiej, niż zakładano

Tomek Czech   3 stycznia 2019

Apple wydało wczoraj oświadczenie (w formie listu Tima Cooka do inwestorów), w którym obniżyło przewidywane przychody za ostatni kwartał 2018 r. z 89-93 mld dol. do 84 mld dol., czyli o około 7,5%. Powodem jest miedzy innymi słabsza niż się spodziewano sprzedaż iPhone’ów.

Firma z Cupertino wymienia cztery główne czynniki, które miały wpływ na niższe przychody:

  • silny dolar (produkty Apple są przez to droższe w lokalnych walutach);
  • ograniczenia w produkcji wielu sprzętów powodujące ich mniejszą dostępność na rynku – Apple podało, że w ostatnim kwartale kłopoty z dostępnością dotyczyły przede wszystkim nowych iPadów Pro, Apple Watcha Series 4, AirPodsów i nowego MacBooka Air;
  • słabsza koniunktura na rynkach rozwijających się, głównie w Chinach, gdzie w trzecim kwartale 2018 r. zanotowano najniższy wzrost gospodarczy od 25 lat;
  • słabsza od zakładanej sprzedaż iPhone’ów.

Jeśli chodzi o słabszą sprzedaż iPhone’ów, Apple podaje takie powody:

  • niższa sprzedaż w Chinach spowodowana miedzy innymi słabszą koniunkturą i wojną handlową USA – Chiny;
  • słabsza sprzedaż na wielu rynkach rozwijających się z powodu słabszej koniunktury;
  • coraz rzadsze subsydiowanie smartfonów (w tym iPhone’ów) przez sieci komórkowe;
  • program tańszej wymiany baterii w iPhone’ach, który wydłużył “życie” starszych modeli.

Do pozytywów w ostatnim kwartale i w całym 2018 r. Apple zaliczyło:

  • rekordowe powiększenie bazy użytkowników sprzętu z nadgryzionym jabłkiem – o ponad 100 milionów;
  • rekordowe przychody z usług (w każdym regionie geograficznym), urządzeń ubieralnych (o blisko 50%) i Maców;
  • dwucyfrowy wzrost sprzedaży iPadów w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku;
  • rekordy sprzedaży w niektórych krajach rozwijających się, w tym w Meksyku, Malezji, Polsce i Wietnamie.

Przeczytaj też: Rekordowa sprzedaż produktów Apple w Polsce

BLACK DEALS - mega oferty na APPLE w LANTRE

Tomek Czech

Założyciel i redaktor naczelny ThinkApple. Dziennikarz (dyplomowany!) i fotograf (kiedyś…). Współtworzył Biuletyn Fotograficzny, publikował m.in. w Gazecie Wyborczej, Polityce, Pozytywie. Kawałek serca zostawił w Barcelonie, a zdrowia w niemieckiej fabryce samochodów ciężarowych.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: