3 lata temu po raz pierwszy napisaliśmy Wam o Oakywood. Ta mała firma z Podhala zachwyciła nas nie tylko swoimi oryginalnymi akcesoriami z drewna o nietuzinkowym wzornictwie (przeznaczonymi w dużej mierze do sprzętu Apple), ale też swoją filozofią, w której pasja do drewna łączyła się z pasją do nowych technologii i nowoczesnego designu, czego efektem były dopracowane w każdym detalu produkty, wytwarzane ręcznie z najlepszej jakości litego drewna, pozyskiwanego w odpowiedziany, zrównoważony sposób.
Od tego czasu w Oakywood zmieniło się wiele, ale kilka rzeczy pozostało niezmiennych. Z małej manufaktury polska firma przerodziła się w światowego gracza podbijającego zagraniczne rynki, skupiła się na organizacji naszego biurka i chce przedefiniować naszą przestrzeń do pracy (Your workspace. Reinvented), wprowadziła do sprzedaży kilka hitowych produktów (w tym m.in. drewniane biurka z regulowaną wysokością), właśnie przeszła rebranding, uruchomiła świetną nową stronę z innowacyjnym konfiguratorem 3D (sprawdźcie koniecznie!) i szykuje się do wprowadzenia do sprzedaży nowych kolekcji akcesoriów.
Nie zmieniła się za to filozofia firmy – szacunek do tradycji obróbki drewna, która w perfekcyjny sposób łączona jest z nowoczesnością, co nadaje produktom współczesny, technologiczny twist oraz dbałość o zrównoważony rozwój, transparentny, etyczny model prowadzenia biznesu i wsparcie odpowiedzialnej produkcji.
Zapraszam do odkrycia (nowego) Oakywood, które przypomina mi trochę wczesne Apple – ich produkty rodzą się z wartości, w które głęboko wierzą twórcy firmy oraz z tego, kim są, a nie z chłodnej biznesowej kalkulacji.
Produkt lokalny – zasięg globalny
Choć Oakywood sprzedaje teraz swoje produktu niemal na całym świecie, nadal powstają one w warsztacie na Podhalu, w małej miejscowości Ciche, u podnóża Tatr, gdzie praca z drewnem kultywowana jest od pokoleń.
Choć przez 6 lat działalności firmy mała rodzinna manufaktura przekształciła się w duży, profesjonalny warsztat (park maszynowy rozrósł się trzykrotnie), produkcja nie ma nic wspólnego z masowością – wszystkie produkty Oakywood nadal są starannie wykonywane przez wykwalifikowanych rzemieślników.
Firma rozwija się więc globalnie, ale każdy jej produkt jest nadal niemal unikatowym dziełem sztuki, stworzonym ręcznie z dbałością o każdy szczegół.
Szlachetne materiały, zrównoważony rozwój i cruelty-free!
Oakywood od samego początku stawiało na jakość swoich produktów. Nic dziwnego – założyciele firmy są synami zdolnego podhalańskiego stolarza, a nie szwedzkiego biznesmena sprzedającego tanie meble.
Większość akcesoriów powstaje z litego drewna dębowego i orzecha amerykańskiego – jest to jeden z najtrwalszych rodzajów drewna, jaki można użyć do produkcji drewnianych akcesoriów.
Do tego jedną z naczelnych zasad od początku był zrównoważony rozwój i odpowiedzialna produkcja – Oakywood korzysta wyłącznie ze szlachetnych, naturalnych materiałów, pozyskiwanych w zrównoważony sposób.
Jakość drewna jest potwierdzona certyfikatem FSC, co daje nam pewność, że produkt został wykonany z drewna pozyskanego w odpowiedzialny sposób, z poszanowaniem natury i człowieka.
Inne materiały wykorzystywane przez Oakywood to m.in.:
Opakowania Oakywood są ekologiczne, a produkty bardzo trwałe i jakościowe, dzięki czemu można się nimi cieszyć latami.
Firma z Podhala uczestniczy też w wielu inicjatywach środowiskowych – część dochodu z każdego sprzedanego produktu jest przeznaczona na zasadzenie 1 drzewa lub 1 m2 lasu. Oakywood sadzi drzewa we współpracy z takimi organizacjami, jak One Tree Planted i Las na Zawsze. Do dziś posadziło w sumie już 79334 drzew.
Nowoczesny design i kult funkcjonaności
Drewniane produkty Oakywood od lat znane są z niebanalnego, dopracowanego designu, dzięki czemu wyróżniają się spośród tysięcy akcesoriów tego typu i idealnie wpasowują się w nowocześnie urządzone mieszkania i biura.
Ale dla Oakywood, tak samo jak dla Steve’a Jobsa i Jony’ego Ive’a, design to nie tylko to, jak dany przedmiot wygląda – design to przede wszystkim to, jak on działa. Dlatego nietuzinkowe wzornictwo nie tylko nie przeszkadza funkcjonalności, ale wręcz ją wspiera.
Obecnie firma dąży w kierunku jeszcze bardziej minimalistycznej, nowoczesnej i funkcjonalnej estetyki. Widać staranie się o zachowanie spójności stylistycznej produktów i zwrócenie się w stronę nowych kierunków projektowych, jak japandi, czyli połączenia skandynawskiego minimalizmu z duchem estetyki japońskiej, która przejawia się głównie w oszczędność formy.
Sukcesy sprzedażowe Oakywood, szybki rozwój, zmiany w modelu biznesowym, ambicja marki i wdrożenie nowej strategii wzorniczej pociągnęły decyzję o rebrandingu.
“Jesteśmy postrzegani jako odważna, innowacyjna i nowoczesna marka. Chcieliśmy, żeby nowa identyfikacja wizualna to odzwierciedlała” – mówi Mateusz Haberny, założyciel i CEO Oakywood.
Firma ma teraz nowe logo – o minimalistycznej, ponadczasowej formie, inspirowane estetyką Bauhausu.
Zmieniły się kolory, typografia i inne elementy identyfikacji wizualnej. Oakywood ma całkowicie nową, przeprojektowaną stronę internetową z innowacyjnym konfiguratorem 3D.
Strona dostępna jest w czterech językach (polski, angielski, niemiecki i francuski), a ceny można wyświetlać aż w 16 walutach.
Konfigurator 3D to nowe, innowacyjne narzędzie na stronie Oakywood, które pozwala personalizować produkty co do centymetra. Firmie zależało, żeby produkt był idealnie dopasowany do przestrzeni klienta.
Obecie możemy w ten sposób dopasowywać do naszych potrzeb dwa produkty: biurka i półki na biurka (Desk Shelf).
W konfiguratorze możemy wybrać kolor/rodzaj drewna, kształt i dokładny rozmiar. Wszystkie zmiany, łącznie ze zmieniającą się ceną, widzimy na żywo.
Dodatkowo, używając smartfona czy tabletu możemy wyświetlić spersonalizowany obiekt w naszym pomieszczeniu dzięku AR (rozszerzonej rzeczywistości). W ten sposób upewnimy się, czy dobrze dostosowaliśmy wymiary i jak dany kolor dopasuje się do innych mebli i dekoracji.
Jedną z najbardziej odważnych decyzji, jakie podjęło Oakywood w czasie ostatnich zmian, było wprowadzenie całkowitej przejrzystości cen wszystkich produktów. Firma jest otwarta i całkowicie transparentna – mówi wprost, jakie są koszty produkcji i z czego wynikają ceny poszczególnych komponentów.
Przy każdym produkcie znajdziemy teraz zakładkę “Transparency of price”, w której umieszczono szczegółową informację o tym, co i w jakiej wysokości wpływa na jego cenę. Wiemy więc, ile dokładnie wynoszą koszty produkcji, podatki, marża i koszty stałe firmy.
Widzimy też, jaka dokładnie kwota z każdego produktu jest proznaczona na inicjatywy środowiskowe.
W ostatnich tygodniach Oakywood wprowadziło do swojej oferty nową linię produktową w kolorze pięknej, głebokiej czerni. W tej wersji można już zamawiać większość bestsellerowych akcesoriów: biurka, desk-shelfy, OakyBlocks, stojaki pod monitory, ładowarki bezprzewodowe czy stojaki na słuchawki.
Hitem jesieni w ofercie firmy ma być nowa kolekcja akcesoriów przeznaczonych dla iPhone’a i Apple Watcha. Więcej szczegółów będziemy mogli podać już za kilkanaście dni!
– Jakie plany na najbliższą przyszłość? – pytam Mateusza Habernego, CEO Oakywood. – Ambitne! – odpowiada uśmiechając się. – Wejście na nowe rynki i zostanie liderem branży zrównoważonych produktów do Home Office – konkretyzuje.
Wszystkie produkty Oakywood znajdziecie na oficjalnej stronie firmy.
OAKYWOOD – GALERIA ZDJĘĆ
***
Materiał powstał we współpracy z Oakywood.