Według Marka Gurmana z Bloomberg, Apple rozpoczęło właśnie opracowywać swoje mechanizmy AI i stworzyło pierwszą wersję chatbota do użytku wewnętrznego. Nowa struktura o nazwie “Ajax” ma pomóc budować duże modele językowe podobne do tych, które wykorzystuje dwóch największych w tym segmencie graczy – OpenAI oraz Google.
Używany już teraz wewnątrz Apple chatbot nazywany jest przez pracowników “Apple GPT”. Według raportu nie wiadomo jeszcze, jaki jest dokładnie plan na jego wdrożenie biznesowe. Podobno firma z Cupertino będzie starać się, by najważniejsze informacje o projekcie ogłosić w 2024 roku, lub nawet wprowadzić go wtedy już jako produkt konsumencki. Jak można się więc domyślać, Apple śpieszy się, by realizacja nastąpiła natychmiastowo.
Chociaż początkowo Apple wstrzymywało rozwój chatbota ze względu na szereg wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa, aktualnie jest on już używany przez coraz większą liczbę pracowników. Wykorzystuje się go tworzenia prototypów produktów i analizy tekstów. Według doniesień, chatbot od Apple nie powinien różnić się niczym szczególnym od tych dostępnych już publicznie, jak Bing AI, ChatGPT lub Bard.
Jak zauważa TechCrunch, raport pojawia się współbieżnie z ogłoszeniem przez Apple kilku ofert pracy dla specjalistów w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji.
Chociaż w ostatnim czasie łatwo dostrzec trend wdrażania mechanizmów AI przez kolejne firmy i usługi, Apple pozostaje w tym temacie nieco w cieniu, ograniczając się do kilku mało wyróżniających się funkcji w swoich systemach operacyjnych. Tim Cook pytany o sztuczną inteligencję wypowiadał się bardzo ostrożnie – stwierdził, że chociaż w AI widzi potencjał, istnieje jeszcze wiele problemów, które trzeba rozwiązać, a firma będzie wdrażać tę technologię bardzo rozważnie. CEO Apple zapewne ma na myśli kwestię prywatności, bowiem wszystkie mechanizmy do tworzenia modeli językowych wymagają odpowiednio dużych zbiorów danych do nauki.