Na platformie Avaaz pojawiała się petycja, mająca na celu zebranie 10 tys. podpisów pod wnioskiem do UOKiK o interwencję w sprawie “nierównego i nieuczciwego traktowania polskich użytkowników przez firmę Apple”. Jej autor domaga się implementacji wszystkich brakujących w Polsce funkcjonalności iOS lub obniżenia cen produktów Apple w Polsce.
Chce też, by firma z Cupertino wypłaciła zadośćuczynienie polskim konsumentom za wieloletnie stosowanie nieuczciwych według niego praktyk.
Apple – petycja o zgłoszenie do UOKiK
Autorem petycji jest osoba przedstawiająca się jako “Bartosz B.”. Argumentuje, że Polacy są zmuszeni “płacić stawki równe lub wyższe niż w wielu innych krajach za produkty i ekosystem Apple, które są okrojone z wielu kluczowych funkcji”.
Polscy użytkownicy traktowani są jak klienci drugiej kategorii – płacą często więcej, a otrzymują znacznie mniej niż konsumenci z takich krajów, jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania, a nawet Szwecja, Belgia, Holandia czy Norwegia, których populacje są wielokrotnie mniejsza od populacji Polski.
Autor petycji uważa, że stosowane przez Apple praktyki łamią postanowienia:
- unijnej Dyrektywy 2005/29/WE,
- Rozporządzenia (UE) 2018/302,
- i częściowo Digital Markets Act (DMA),
“które zakazują między innymi dyskryminacji konsumentów ze względu na narodowość lub miejsce zamieszkania w zakresie dostępu do towarów i usług”.
W petycji znajdujemy zarzut, że fakt używania w Polsce sprzętu Apple przez miliony osób nie jest dla firmy z Cupertino wystarczającym argumentem do zapewnienia polskim konsumentom dostępu do wszystkich usług i produktów dostępnych w innych krajach, a także do otwarcia “choćby jednego fizycznego sklepu, zapewniającego wsparcie swoim użytkownikom”.
Innymi słowy – płacimy tyle samo lub więcej, niż nasi sąsiedzi, a otrzymujemy w zamian produkty uboższe o odczuwalnie 20-30% funkcjonalności!
Jakich usług i produktów brakuje w Polsce? Autor petycji wylicza:
- Siri
- Fitness+
- Apple News+
- Apple Card
- Apple Cash
- Apple Podcasts Subscriptions
- Apple Maps (wybrane funkcje)
- Satelitarne wzywanie pomocy
- HomePody
Jaki jest cel petycji?
Po uzbieraniu 10 tys. podpisów, dzięki uprzejmości i wsparciu kancelarii prawnej z Wrocławia zostanie złożony wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta o:
- zmuszenie Apple do implementacji wszystkich brakujących funkcjonalności, zgodnie z wymogami unijnej Dyrektywy 2005/29/WE oraz Rozporządzenia (UE) 2018/302;
- jeżeli to niemożliwe ze względów prawnych lub technicznych – wnosimy o zmuszenie Apple do proporcjonalnego obniżenia ceny sprzedawanych w Polsce produktów;
- zadośćuczynienia polskim konsumentom za wieloletnie stosowanie praktyk łamiących unijną Dyrektywy 2005/29/WE oraz postanowienia Rozporządzenia (UE) 2018/302.
Autor dodaje, że instytucje unijne zdołały już zmusić Apple do wielu ustępstw i zmian, jak implementacja złącza USB-C czy dopuszczeniem innych sklepów z aplikacjami niż AppStore.
Wierzymy więc, że zmuszenie Apple do równego traktowania wszystkich użytkowników jest na wyciągnięcie ręki!
Dajcie znać w komentarzach, co o tym myślicie.
Podpiszecie petycję? Jeśli macie ochotę to zrobić, znajdziecie ją tutaj.
Zobacz też:
- iPhone 16 może ładować się szybciej niż poprzednie modele, ale nie jest to 45W (analiza testów ładowania)
- iPhone 16 i 16 Pro – pierwsze wrażenia
- Piekło zamarzło! Wszystkie iPhone’y 16 wspierają szybkie ładownie 45 W (aktualizacja)
- iPhone 16 Pro i 16 Pro Max – Apple podnosi cenę wymiany baterii w Polsce
- iPhone 16 – czas pracy na baterii wszystkich modeli (porównanie z iPhone’ami 15 i starszymi modelami)