Aktualizacja: Apple uruchomiło program bezpłatnej wymiany wadliwych baterii w iPhone’ach 6s, które wyłączają się niespodziewanie mimo tego, że bateria jest dalej naładowana. Jeśli problem dotyczy też Twojego telefonu, mimo że nie jest to iPhone 6s, warto zgłosić się do autoryzowanego serwisu Apple – jest szansa, że telefon zostanie naprawiony lub wymieniony na nowy.
Mi Air – tak Apple walczyłoby ze smogiem
***
Temat samoistnego wyłączania się iPhone’ów na zimnie przewija się już od kilku lat, lecz dopiero ostatnio roznosi się tak szerokim echem wśród użytkowników. Już kilkanaście dni po rozpoczęciu jesieni wiele osób raportowało nieoczekiwane restarty iPhone’a w warunkach, których większość z nas nie uznałaby nawet za zimowe. W tym wpisie dowiesz się o objawach świadczących o potencjalnej wadzie Twojego telefonu, krokach koniecznych do wymiany urządzenia oraz procedurach gwarancyjnych Apple.
Objawy
Do mocniejszego zaznajomienia się z tym tematem doprowadziły przede wszystkim moje doświadczenia. iPhone 6s, którego kupiłem rok temu, w zasadzie od początku wyłączał się niespodziewanie na chłodzie. No właśnie, a co to właściwie oznacza chłód? Na swojej stronie Apple podaje, że temperatura, w której może działać iPhone to przedział od zera do trzydziestu pięciu stopni.
Problem w tym, że w wielu przypadkach iPhone wyłącza się przy temperaturze wyższej niż 0 stopni. Najczęstszy scenariusz to ten, w którym przechowujemy telefon w kieszeni spodni lub kurtki (działanie iPhone’a ogranicza się wtedy do czuwania + ewentualnej obsługi programów w tle), a następnie wyjmujemy, by normalnie go użyć. W tym momencie iPhone wyłącza się po kilku(nastu) sekundach i prosi o podłączenie do prądu. Warto dodać, że dzieje się to raczej tylko, kiedy bateria naładowana jest poniżej 50%. Po ogrzaniu iPhone’a lub podłączeniu go do źródła zasilania telefon włącza się i pokazuje ten sam lub bardzo zbliżony stan baterii, co przed restartem.
Scenariuszy jest jednak więcej i pamiętajmy, że w zasadzie jakiekolwiek wyłączenie w temp. 0-35 stopni może świadczyć o wadzie telefonu.
Postępowanie i procedury Apple oraz oficjalnych sprzedawców
Jeśli telefon obejmuje roczna gwarancja Apple, to po zauważeniu problemu z iPhone’em, istnieją dwie potencjalne drogi na rozwiązanie go.
Pierwszą z nich jest bezpośredni kontakt z Apple za pomocą infolinii 00800-4411875. W tym przypadku pracownik wykona zdalną diagnozę urządzenia, która nie wykaże NIC, jeśli bateria w temperaturze pokojowej działa normalnie. Obsługująca nas osoba sprawdza bowiem żywotność baterii, bez możliwości zbadania układu zasilania sterującego energią w urządzeniu, czyli (nieoficjalnej jeszcze) przyczyny wyłączania się iPhone’ów na chłodzie.
Z tego względu poproszeni zostaniemy o wysłanie mailem do Apple informacji diagnostycznych bezpośrednio po wyłączeniu się urządzenia. Jest to o tyle bezsensowne, że zgodnie z zaleceniami pracownika na infolinii, by w jakikolwiek sposób zachować te informacje, 5 minut po zdarzeniu (i kliknięciu odpowiedniej kombinacji klawiszy w celu tymczasowego pre-zapisu na urządzeniu), telefon podłączyć należy do komputera! Zakładając, że większość z nas nie nosi komputera, kiedy wychodzi na dwór z iPhone’em, wydaje się to niewykonalne. Dodatkowo pamiętać należy, że z wiadomych względów, narzędzia Apple odrzucają informacje diagnostyczne z wersji beta iOS, więc aby na takie dane móc się powołać, zainstalowaną należy mieć wersję oficjalną.
Druga możliwość to zgłoszenie się do jednego z oficjalnych resellerów. W przypadku sieci iSpot sprzedawca sprawdził mojego 6s’a dokładnie tym samym narzędziem do diagnostyki, co osoba z infolinii Apple i stwierdził, jak łatwo się domyślić, brak wad. Po skontaktowaniu się z kolejnym resellerem, jakim był Cortland, urządzenia nie diagnozowano przy mnie, lecz spisano stwierdzone przeze mnie wady i zabrano iPhone’a do serwisu. Po kilku dniach dostałem odpowiedź:
Moja przygoda skończyła się pomyślnie, a ja jestem już niemal pewien, że wady urządzeń wyłączających się na chłodzie nie da się stwierdzić bez dokładniejszej diagnozy serwisantów, nie tylko tej zdalnej.
Jeśli natomiast Waszego urządzenia nie obejmuje już roczna gwarancja Apple, to jeżeli iPhone zakupiony został w unii europejskiej, przysługuje Wam dwuletnia rękojmia na tym terenie. W tym przypadku jednak wymiana może odbyć się tylko poprzez sklep, w którym kupiliście sprzęt. Dodatkowo, jeśli iPhone kupiony został w sklepie stacjonarnym, zwykle do tego samego salonu zostaniecie poproszeni go odnieść.
Na zakończenie warto dodać, że jak mówiła osoba na infolinii, Apple pracuje nad tym problemem i zakładam, że jeśli wada obejmować będzie więcej egzemplarzy, za jakiś czas firma sama zdecyduje się uruchomić program wymiany dla urządzeń nawet po gwarancji. Osobiście nie zauważyłem podobnych problemów w iPhonie 7.
Posłuchaj najnowszego odcinka ThinkApple Podcast – “Dobre wieści z wszystkich frontów”.
Przeczytaj też:
Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.