Nowe iPhone’y sprzedają się słabo? Słyszymy to każdego roku. Potem zawsze okazuje się, że smartfony z Cupertino sprzedawały się jednak jak ciepłe bułeczki. Nie inaczej będzie pewnie w tym roku – media rozpisywały się o rzekomej słabej sprzedaży iPhone’a XS, XS Max i XR (o tym, dlaczego nie powinniśmy w to wierzyć pisałem już dwa miesiące temu), tymczasem kolejne badania rynku wyraźnie pokazują, że nowe flagowce Apple cieszą się dużym zainteresowaniem.
Z danych firmy analitycznej Localitycs wynika, że w okresie świątecznym zanotowano duży wzrost aktywacji nowych iPhone’ów XS, XS Max i XR. Było to odpowiednio – 49%, 36% i 88% więcej, niż liczba aktywacji tych modeli w poprzednich tygodniach. Wzrost o 88% osiągnięty przez iPhone’a XR to najlepszy wynik spośród wszystkich modeli iPhone’ów w całej historii badań Localitycs. Z kolei wynik lepszy od iPhone’a XS i XS Max osiągnął jedynie iPhone 6s (52%).
Co prawda te dane bezpośrednio wskazują tylko na większą popularność nowych iPhone’ów w okresie świątecznym w porównaniu z wcześniejszym okresem, ale historia uczy, że modele, które były popularnymi prezentami choinkowymi, zazwyczaj ogólnie sprzedawały się bardzo dobrze. Localitycs podaje zresztą, że iPhone XR był też bardzo popularnym modelem w okresie Black Friday.
Być może jednak sprzedaż najnowszych flagowców jest niższa niż ubiegłorocznych: dane wskazują, że 27 grudnia 2017 r. iPhone 8, 8 Plus i X stanowiły razem około 13% wszystkich iPhone’ów obecnych na rynku. Natomiast udział iPhone’a XS, XS Max i XR w dniu 28 grudnia wynosił 7,3%. Oczywiście nie wskazuje to na dwa razy gorszą sprzedaż – modele z 2018 r. wchodziły po prostu na rynek, na którym znajdowało się znacznie więcej telefonów – przez rok Apple sprzedaje przecież ponad 200 mln iPhone’ów. Ale może to dowodzić słabszej sprzedaży flagowców z 2018 r. w porównaniu z ich poprzednikami z 2017 r. Nie byłoby to zresztą wcale takie zaskakujące.
Największa gwiazdą okresu świątecznego okazał się jednak iPad. Z danych Localitycs wynika, że największy wzrost aktywacji spośród wszystkich urządzeń na rynku (smartfonów i tabletów, wszystkich firm, nie tylko Apple) odnotowały cztery modele modele iPada:
Na piątym miejscu tego zestawienia znalazł się iPhone XR – 88%.
W pierwszej piątce najpopularniejszych urządzeń mobilnych w okresie świątecznym znalazły się więc wyłacznie produkty Apple.
Metodologia
Localitycs opiera swoje badania na danych z ponad 2 miliardów urządzeń z całego świata i 12 tysięcy aplikacji mobilnych i webowych. Codziennie analizuje 3 miliardy informacji. Powyższy raport obejmuje dane za okres 24-16.12, który porónywano z również trzydniowymi okresami we wcześniejszych tygodniach (3-5.12, 10-12.12 i 17-19.12).