Ilustracja: Mixed
Gogle MR (Mixed Reality) od Apple, łączące wirtualną rzeczywistość (VR) z rzeczywistością rozszerzoną (AR) z pewnością są najciekawszym z nowych urządzeń firmy z Cupertino, których premiery spodziewamy się w 2023 r. Mogą zapoczątkować rewolucję na skalę tej, której początkiem stał się iPhone.
W swoim najnowszym raporcie The Information zdradza bardzo wiele technicznych szczegółów na temat gogli. Mają być one “napakowane” nie tylko najwyższej klasy hardwarem, ale też funkcjami, których nie posiadają podobne urządzenia już obecne na rynku. Zapowiada się niezwykłe (i oczywiście bardzo drogie) urządzenie.
Apple – gogle MR (AR + VR)
Wszystkie szczegóły podane przez The Information:
- gogle będą posiadały pokrętło w stylu Digital Crown po prawej stronie urządzenia, służące do szybkiego przełączania pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym;
- będą wyposażone w duży wyświetlacz zewnętrzny, na którym można wyświetlić mimikę twarzy osoby noszącej urządzenie, żeby zmniejszyć poczucie izolacji od świata zewnętrznego. Wyświetlacz działa na podobnej zasadzie jak ekran always-on w najnowszych iPhone’ach – ma bardzo niską częstotliwość odświeżania, dzięku czemu zużywa minimalną ilość energii;
- wewnątrz znajdziemy dwa wyświetlacze 4K (po jednym dla każdego oka), które razem stworzą i wyświetlą nam obraz 8K;
- ruchy każdej gałki ocznej będą śledzone przez co najmniej jedną kamerę. Pozwała to nie tylko odpowiednio odzwierciedlić spojrzenie użytkownika na cyfrowym awatarze, ale też oszczędzać energię, bo obraz w najwyższej rozdzielczości będzie renderowany tylko dla tego obszaru, na który aktualnie patrzymy;
- kilkanaście dodatkowych kamer i sensorów będzie śledzić mimikę twarzy użytkownika i jego ruchy, łącznie w ruchami nóg;
- Apple testowało prototypy z wbudowanymi bateriami, ale ostatnie prototypy posiadają zewnętrzną baterię mocowaną na pasku w talii użytkownika. Akumulator jest połączony z goglami za pomocą kabla z magnetyczną końcówką podobną do MagSafe. Baterie można wymieniać w czasie używania urządzenia;
- gogle będą miały małe silniczki, dzięki którym użytkownicy będą mogli dopasować odległość wbudowanych soczewek od oka tak, żeby osiągnąć prawidłową ostrość i jak największe pole widzenia (maksymalne pole widzenia będzie wynosiło 120 stopni);
- będzie możliwość magnetycznego zamontowania dodatkowych soczewek dla osób z wadą wzroku (noszących okulary lub soczewki kontaktowe);
- Apple stworzyło kilka modeli pasków trzymających gogle na głowie, w tym jeden z materiału podobnego do tego użytego w sportowym pasku do Apple Watcha i z wbudowanymi głośniczkami; jest też jeden pasek przeznaczony specjalnie dla deweloperów. Pasków nie będzie można zmieniać;
- gogle będą stworzone z lekkich materiałów, jak plastik, aluminium i włókno węglowe. Apple dąży do tego, żeby były jak najmniejsze i jak najlżejsze;
- wyglądem urządzenie może przypominać gogle narciarskie – The Information publikuje ich wizualizacje stworzoną przez Shane Burke (Getty Images/Shutterstock):
Fotoilustracja – Getty Images/Shutterstock, Shane Burke
- gogle będą wyposażone w chip H2 do łączenia ze słuchawkami AirPods Pro 2 i przyszłymi modelami AirPodsów (urządzenie nie będzie maiło gniazda minijack 3,5 mm, a inne słuchawki Bluetooth i starsze modele AirPods nie działają z goglami dobrze ze względu na zbyt duże opóźnienie transmisji audio). Niewykluczone, że używanie słuchawek będzie konieczne ze względu na ochronę prywatności;
- dwa procesory – główny chip SoC z CPU, GPU i RAM oraz stworzony specjalnie dla gogli procesor obrazu (obydwa wykonane w litografii 5 nm);
- procesor obrazu będzie w czasie rzeczywistym przekształcał obraz z zewnętrznych kamer urządzenia na wideo pokazujące otoczenie użytkownika
- urządzenie będzie wyposażone w skanery LiDAR krótkiego i dalekiego zasięgu, które mapują przestrzeń w 3D;
- na goglach będzie można uruchamiać obecne aplikacje na iOS w 2D;
- sterowanie będzie się odbywało głosowo lub za pomocą gestów wykonywanych głową, choć Apple testowało też sterowanie za pomocą specjalnej “różdżki” lub naparstka zakładanego na palec;
- nie będzie specjalnego kontrolera gier przeznaczonego dla gogli – urządzenie, według zamierzeń Apple, nie będzie raczej przeznaczone do grania;
- ważną funkcją gogli ma być możliwość prowadzenia telekonferencji z wykorzystaniem cyfrowych awatarów odtwarzających “z olbrzymią dokładnością” mimikę twarzy i ruchy ciała użytkownika;
- Apple stworzyło oprogramowanie pozwalające np. przeciągnąć z Maca aplikację Mapy i użyć jej, żeby wyświetlić trójwymiarowy model miast na blacie stołu;
- dostępnych ma być wiele aplikacji edukacyjnych.
Gogle VR/AR od Apple – cena
Oczywistym jest, że takie urządzenie nie będzie tanie. Według źródeł The Information, Apple zamierza wycenić je na co najmniej 3 tys. dolarów za podstawową konfigurację.
Biorąc pod uwagę obecny cennik Apple, w Polsce ceny gogli będą się zaczynały od około 20 tys. zł.
iPhone 14 Pro i Pro Max – lista modeli dostępnych od ręki (aktualizowana na bieżąco)