iOS 18 z dwoma rewolucyjnymi narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję (raport)

Tomek Czech   17 lutego 2024

Premiera iOS 18, która spodziewana jest w czerwcu podczas WWDC 2024, może być jedną z najbardziej spektakularnych w historii Apple – coraz więcej mówi się o szeregu funkcji wykorzystujących generatywną sztuczną inteligencję, które w dużym stopniu mogą zmienić sposób, w jaki korzystamy z iPhone’a. Z ostatniego przecieku wynika, że iOS 18 może zawierać innowacyjne narzędzia AI do szybkiego i łatwego tworzenia animacji oraz edytowania grafiki.

iOS 18 – nowe narzędzia AI

MGIE

Pierwszym narzędzie pozwala na edytowanie zdjęć i wszelkiego rodzaju innych obrazów za pomocą komend tekstowych. Choć nie brzmi to spektakularnie, Apple nazywa je “przełomowym”, ze względu na jego olbrzymie możliwości.

Narzędzie nazywa się MGIE (Multimodal large language model Guided Image Editing), a jego zaletą jest możliwość wykorzystania języka naturalnego (a nie ściśle technicznych, profesjonalnych komend) dla uzyskania zamierzonego efektu.

Na przykład, użytkownik może po prostu wpisać “zrób niebo bardziej niebieskim”, a MGIE zinterpretuje to jako “zidentyfikuj i wybierz niebo, a następnie zwiększ nasycenie w tym obszarze o 20%”.

Według redaktorów VentureBeat, którzy określili narzędzie jako “rewolucyjne”, MGIE potrafi za pomocą prostych komend wykonać “imponującą” edycję obrazu:

MGIE może wykonywać typowe edycje w stylu Photoshopa, takie jak kadrowanie, zmiana rozmiaru, obracanie, przerzucanie i dodawanie filtrów. Model może również stosować bardziej zaawansowane zmiany, takie jak zmiana tła, dodawanie lub usuwanie obiektów oraz mieszanie obrazów.

MGIE może zoptymalizować ogólną jakość zdjęcia, taką jak jasność, kontrast, ostrość i balans kolorów. Model może również stosować efekty artystyczne, takie jak szkicowanie, malowanie i rysowanie.

MGIE może edytować określone regiony lub obiekty na obrazie, takie jak twarze, oczy, włosy, ubrania i akcesoria. Model może również modyfikować atrybuty tych regionów lub obiektów, takie jak kształt, rozmiar, kolor, tekstura i styl.

Apple Keyframe

Drugie narzędzie służy do tworzenia animacji i nazywa się “Apple Keyframe”. Pozwala ono użytkownikom na użycie tekstu w języku naturalnym, aby powiedzieć systemowi, jak animować dowolny obraz.

Można na przykład wziąć statyczny obraz planety Saturn i wydać polecenie “Spraw, by planeta się obracała”.

Można też wziąć zdjęcie gwieździstego nieba i za pomocą prostej komendy sprawić, żeby gwiazdy migotały.

W oficjalnym dokumencie badawczym Apple podaje, że początkowym rynkiem docelowym są profesjonaliści zajmujący się grafiką, którzy używaliby go do szybkiego testowania pomysłów przed konwencjonalną pracą nad nimi.

W oparciu o wywiady z profesjonalnymi projektantami i inżynierami animacji, Keyframer wspiera eksplorację i udoskonalanie animacji poprzez połączenie podpowiedzi i bezpośredniej edycji wygenerowanych wyników.

System umożliwia również użytkownikom wygenerowanie wariantów projektu, wspierając tworzenie i porównywanie pomysłów.

Apple twierdzi, że Keyframer potrafi więcej niż podobne, istniejące już narzędzia, ponieważ możliwe jest dopracowywanie pomysłów – przy użyciu większej liczby podpowiedzi tekstowych lub ręcznej edycji kodu CSS wygenerowanego przez system sztucznej inteligencji.

***

HIT! MEGAPROMO na iPhone’a 15 Pro i 15 Pro Max! Zobacz TUTAJ

***

Choć wyglada na to, że Apple Keyframe rzeczywiście przeznacoznyh jest bardziej dla profesjonalistów, spekuluje się, że – podobnie jak MGIE – jego elementy mogą zostać wykorzystane w iOS 18, pozwalając użytkownikom na szybką i prostą animację zdjeć i innych obrazów. Przede wszystkim przy użyciu zupełnie automatycznych “filtrów” AI, jak i w sposób manualny, z wykorzystaniem komend tekstowych lub Siri.

Przypomnę, że według zawsze dobrze poinformowanego Marka Gurman z Bloomberga, iOS 18 może być największą aktualizacja w historii firmy z Cupertino.

Premiera iOS 18 jest spodziewana w czerwcu na WWDC 2024. O innych nowych funkcjach iOS 18 przeczytacie tutaj.

BLACK DEALS - mega oferty na APPLE w LANTRE

Tomek Czech

Założyciel i redaktor naczelny ThinkApple. Dziennikarz (dyplomowany!) i fotograf (kiedyś…). Współtworzył Biuletyn Fotograficzny, publikował m.in. w Gazecie Wyborczej, Polityce, Pozytywie. Kawałek serca zostawił w Barcelonie, a zdrowia w niemieckiej fabryce samochodów ciężarowych.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: