Spotify i inne firmy krytykują Apple w liście do UE (aktualizacja: Apple ukarane grzywną 2 mld dol.)

Szymon Siębor   4 marca 2024

Aktualizacja: Komisja Europejska ukarała dzisiaj Apple karą grzywny w wysokości 1,8 mld euro (~2 mld dolarów) za praktyki monopolistyczne, o których pisaliśmy wczoraj w poniższym artykule.

Apple odpowiada: “Największym beneficjentem tej decyzji jest szwedzka firma Spotify, która kontroluje 56% rynku streamingu muzyki na terenie Unii Europejskiej – ponad dwa razy więcej niż ich największy rywal.

***

Już niedługo w pełni wejdzie w życie ustawa o rynkach cyfrowych (DMA), będąca wynikiem wieloletnich prac Unii Europejskiej. Prawo to nakłada szereg zobowiązań na technologicznych gigantów. Jednym z jej efektów są choćby zmiany, które zostaną wdrożone wraz z iOS 17.4, a umożliwią one użytkownikom na korzystanie z aplikacji niepochodzących wyłącznie z App Store. Jak się jednak okazuje, wiele firm, w tym Spotify, ma uwagi do tego jak Apple dostosowało się do wchodzących w życie przepisów.

List do UE stwierdza, że Apple nie przestrzega DMA

List opublikowany przez Spotify stwierdza, że “Nowe warunki narzucane przez Apple nie tylko lekceważą zasadę i literę prawa, ale jeśli zostaną utrzymane, zdeprecjonują DMA oraz znaczące starania Komisji Europejskiej i instytucji UE, mające na celu zapewnienie konkurencyjności rynków cyfrowych”. 

Autorzy listu wskazują, że wiele działań Apple jest niezgodnych z aktem o rynkach cyfrowych (DMA). Autorzy pisma krytykują również Apple za postawienie deweloperów przed “niemożliwym wyborem” między obecnymi a nowymi warunkami. Podkreślają kwestię związaną z nowymi zasadami rozliczeń za Core Technology Fee (CTF).

List podkreśla, że nowe prawo odniesie sukces, jeśli w praktyce stworzy warunki dla autentycznej konkurencji, w tym umożliwi działanie alternatywnych sklepów z aplikacjami i na sideloading, czyli pobieranie oprogramowania spoza sklepów. 

Aby odnieść sukces, DMA musi stworzyć możliwości dla rzeczywistej konkurencji, w tym alternatywne sklepy z aplikacjami i sideloading. Nowe sklepy z aplikacjami są kluczowe dla napędzania konkurencji i wyboru zarówno dla deweloperów aplikacji, jak i konsumentów. Sideloading da deweloperom aplikacji prawdziwy wybór między sklepem Apple App Store a ich własnym kanałem dystrybucji i technologią. Nowe warunki Apple nie pozwalają na sideloading i czynią instalację oraz używanie nowych sklepów z aplikacjami trudnymi, ryzykownymi i finansowo nieatrakcyjnymi dla deweloperów. Zamiast tworzyć zdrową konkurencję i nowe możliwości, nowe warunki Apple będą stawiać nowe bariery i wzmacniać dominację Apple nad ekosystemem iPhone’a. 

Nowe warunki stworzone przez Apple uniemożliwiają sideloading i sprawiają, że korzystanie z nowych sklepów z aplikacjami jest utrudnione i niekorzystne dla deweloperów. Twórcy listu podkreślają, że Apple, zamiast otworzyć się na zdrową konkurencję, tworzy warunki stawiające kolejne bariery. List uzyskał wsparcie od dziesiątek przedsiębiorstw z różnych sektorów, takich jak lotnictwo, wydawnictwa, gry wideo, streaming, płatności, kryptowaluty i inne, które reprezentują tysiące mniejszych firm obsługujących miliony użytkowników. 

Pełna treść listu jest dostępna na stronie Spotify, co podkreśla wagę i rozmiar sprzeciwu wobec podejścia Apple do wdrażania wymogów DMA. Pismo podpisały takie firmy jak Blockchain.com, Deezer, Epic Games, Mustang itd.

iOS 17.4 nie tak liberalny, jak mogłoby się wydawać

W związku z nadchodzącymi zmianami w nowym iOS 17.4, wynikającymi z unijnej dyrektywy DMA, pojawiło się sporo entuzjazmu. Wielu użytkowników należących do wspólnoty miało nadzieję, że będzie miało okazję na pobranie plików instalacyjnych spoza App Store, np. korzystając w tym celu z przeglądarki. Niestety, jak się okazało, nie będzie tak liberalnie, jak tego oczekiwaliśmy. Co prawda, z czasem pojawią się inne sklepy z aplikacjami, lecz i one będą musiały być zatwierdzone przez samo Apple. Nie wykluczone również, że wraz z pojawiającymi się skargami, UE pozwie Apple, co ostatecznie mogłoby wymusić na kalifornijskiej spółce dostosowanie się do nowych przepisów.

Codziennie nowy HOT DEAL na Apple!

Źródło

Szymon Siębor

Twórca treści w internecie. Student dziennikarstwa. Pasjonat sztuk cyfrowych i wizualnych. Apple-user od 15 lat.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: