W 2017 r. Apple wprowadziło na rynek nowe modele większości Maców – MacBooka, MacBooka Pro, MacBooka Air, iMaca, Maca Pro, dodatkowo na półki sklepowe trafił iMac Pro, co przyniosło spodziewane rezultaty – według raportu IDC, sprzedaż Maców wzrosła w ostatnim kwartale ubiegłego roku o 7,3% (w porównaniu do tego samego kwartału 2016 r.).
Apple sprzedało w tym czasie 5,7 mln Maców i zwiększyło udział w globalnym rynku komputerów do 8,2%.
Niekwestionowanym liderem tego rynku pod względem ilości sprzedanych sztuk pozostaje HP – firma sprzedała w czwartym kwartale 2017 r. 16,5 mln komputerów, o 8,3% więcej niż rok wcześniej i jej udział w rynku wzrósł do 23,5%.
Inni najwięksi producenci – Lenovo, Dell, Asus i Acer zanotowali albo spadki, albo stabilizację sprzedaży na poziomie z poprzedniego roku.
Dlatego globalnie rynek komputerów zanotował wzrost o zaledwie 0,7%.
IDC zaprezentowało też wyniki sprzedaży za cały 2017 r.
Według raportu, Apple sprzedało w tym czasie 19,5 mln Maców, o 5,9% więcej niż w poprzednim roku i zwiększyło swój udział w rynku z 7,1% do 7,6%.
Największe wzrosty zanotowało HP (8,2%), które kontroluje 22,7% rynku, a największe spadki odnotował Asus – 10,6%.
Cały rynek skurczył się w 2017 r. o 0,2%.
Trzeba pamiętać o tym, że średnia cena Maca jest mniej więcej dwa razy wyższa niż średnia cena PC z Windowsem: ∼1200 dol. vs. ∼630 dol. To dzięki temu Apple zgarnia pond połowę wszystkich pieniędzy, które są do zarobienia na światowym rynku komputerów, mimo że udział firmy w rynku pod względem ilości sprzedanych sztuk to zaledwie około 8%.
Źródło: IDC