“Sprzedaż produktów Apple w Polsce rośnie” – wywiad z Bartłomiejem Janiszkiem z iSpot Apple Premium Reseller

Redakcja   8 maja 2018

O rynku produktów Apple w Polsce, o zaangażowaniu firmy z Cupertino nad Wisłą i specyfice działania autoryzowanych sprzedawców Apple rozmawiamy z Bartłomiejem Janiszkiem, Marketing Managerem w iSpot Apple Premium Reseller.

ThinkApple: Jaka jest specyfika rynku produktów Apple w Polsce? Czy ich sprzedaż w ostatnich latach rośnie? Spada? Utrzymuje się na tym samym poziomie?

Bartłomiej Janiszek: Bazując na danych sprzedażowych iSpot widzimy, że sprzedaż produktów Apple w Polsce w ostatnich latach rośnie. Tak samo jak we wszystkich innych krajach – na poziomie globalnym. W ostatnim kwartale 2017 r. Apple objęło na przykład prowadzenie na rynku smartfonów. Można zatem powiedzieć, że Polacy dołożyli swoją przysłowiową cegiełkę do tak dobrych wyników sprzedażowych marki.

berrolia

Jakie produkty Apple cieszą się największym powodzeniem w Polsce? Czy odzwierciedla to trendy globalne, czy jednak rynek polski różni się od innych rynków?

Powiedziałbym, że zachowanie polskich konsumentów jest podobne do zachowania konsumentów z innych krajów na świecie. Świetnie sprzedają nowe iPhone’y – iPhone X oraz iPhone 8, ale także starsze modele, jak iPhone 7 czy iPhone SE.

Dużym powodzeniem cieszą się najnowsze iPady, iPady Pro, Apple Watch oraz cała seria MacBooków. Konsumenci chętnie kupują też akcesoria, jak AirPods czy słuchawki Beats.

Jak według Pana będzie wyglądała sprzedaż produktów Apple w Polsce w najbliższym czasie – czy w związku z bogaceniem się społeczeństwa i sprzyjającą koniunkturą gospodarczą sprzedaż ta znacząco wzrośnie, czy raczej rynkiem zawładną tańsze produkty przyzwoitej jakości, głównie chińskich producentów, a sprzęt Apple dalej będzie towarem premium wybieranym przez nielicznych?

Polacy coraz częściej dostrzegają zalety w jakości premium. Obserwujemy to na co dzień, gdyż towarzyszymy klientom, którzy „przesiadają się” na system iOS i sprzęt Apple z innych systemów operacyjnych. Wśród nich znajdują się nowe grupy klientów, tacy jak: rodzice, studenci, osoby starsze. Obserwując bacznie działania innych marek sprzętu technologicznego przyznam, że konkurencja jest duża. Jednak produkty Apple bronią się nie tylko jakością i designem produktów, ale także stworzonym dla konsumentów ekosystemem powiązanych ze sobą narzędzi. Ułatwia to codzienne używanie posiadanych sprzętów Apple. W skład systemu wchodzą m.in. App Store oraz iTunes – sklepy online z aplikacjami i muzyką, system operacyjny iOS czy iCloud – dysk w chmurze.

Tak wszechstronne podejście do produktu oraz intuicyjność jego użytkowania sprawiają, że klienci przywiązują się do marki Apple. Dodatkowo, posiadamy w naszej ofercie wiele produktów kompatybilnych ze sprzętem Apple, jak głośniki bezprzewodowe, kamera domowa czy podróżny ciśnieniomierz. W ten sposób rozszerzamy wachlarz możliwości dla klientów, usprawniając im codzienną pracę.

Bartłomiej Janiszek, Marketing Manager w iSpot

Jakie działania podejmuje iSpot? Na czym się Państwo skupią?

Nasza działalność skupia się przede wszystkim na edukacji. Zależy nam, by nasi klienci mieli dostęp nie tylko do sprzętu najwyższej jakości, ale również rzetelnej wiedzy, którą będą mogli z powodzeniem wykorzystywać w codziennym życiu. Dlatego proponujemy szkolenia z obsługi sprzętu czy kodowania. Są one skierowane zarówno do dzieci, jak i studentów, osób czynnych biznesowo czy tych będących na emeryturze. Uczestnicy warsztatów, pod okiem specjalistów, zdobywają wiedzę i wynoszą ze spotkań praktyczne umiejętności takie jak: tworzenie gry w języku Swift, przygotowanie prezentacji biznesowej czy cyfrowego albumu zdjęć rodzinnych.

Ciągle dostosowujemy naszą ofertę do naszych klientów. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi w salonach stacjonarnych, czy poprzez social media wiemy, czego oczekują i na co zwracają uwagę. Bazując na tej wiedzy możemy udoskonalać nasze produkty i usługi. Nieprzerwanie pracujemy również nad dotarciem do nowych grup konsumentów, takich jak dzieci i osoby starsze.

Jak Pan ocenia zaangażowanie Apple na rynku polskim? Spodziewa się Pan wzrostu bezpośredniego zaangażowania Apple?

Jako iSpot silnie współpracujemy z Apple, jesteśmy certyfikowanym przez markę dystrybutorem ich produktów. Aktywnie współuczestniczymy w globalnej strategii sprzedaży amerykańskiego producenta wprowadzając na polski rynek wszystkie nowości. W portfolio mamy 26 salonów w największych miastach w Polsce, dlatego, między innymi na tej podstawie mogę powiedzieć, że zaangażowanie marki Apple w polski rynek jest znaczące.

Czy w dobie zakupów online sklepy stacjonarne są nadal ważne? Jeśli tak, to czy handel online w bliższej lub dalszej przyszłości spowoduje zniknięcie salonów stacjonarnych, czy jednak zawsze będą one nam potrzebne? Czy oprócz niewątpliwego wzrostu sprzedaży online, rośnie tez sprzedaż w salonach iSpot?

Sklepy stacjonarne są nadal ważne. Coraz większy odsetek konsumentów, również naszych klientów, kupuje w myśl zasady ROPO (Research Online, Purchase Offline). Oznacza to, że wyszukują produkty w internecie, a kupują je w sklepie stacjonarnym. Ten model zachowań konsumenckich funkcjonujący w handlu od kilku lat jest jednocześnie skutecznym sposobem utrzymania sklepów stacjonarnych dla marek, które sprzedają produkty online i offline.

Co więcej, w dzisiejszych czasach znaczenie „centrum handlowego” zostało przedefiniowane i oznacza już nie tylko przestrzeń do robienia zakupów, ale przede wszystkim strefę rozrywki i możliwość spędzenia wolnego czasu. Z tego względu sklepy stacjonarne mają zdecydowaną przewagę nad zakupami online i wydaje się, że ten model przetrwa próbę czasu w nadchodzących latach.

Stale przyglądamy się trendom i rozwojowi rynku handlowego, który w tym momencie powoli się nasyca. Według najnowszego raportu Colliers International „Market Insight”, powstaje coraz mniej powierzchni sprzedażowych, choć Polska w najbliższym roku wzbogaci się o kolejne 580 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej dzięki takim obiektom jak Galeria Młociny w Warszawie, Forum w Gdańsku czy Galeria Libero w Katowicach. Z drugiej strony, stale obserwujemy rosnącą sprzedaż w sklepie ispot.pl. Zakupy w internecie ułatwia popularność i łatwość płatności online w Polsce, co potwierdza wspomniany przeze mnie raport Colliers International.

Co jest najważniejsze w salonie jeśli chodzi o doświadczenie klienta? Co robicie, żeby przywiązać go do marki “iSpot”, nie tylko marki “Apple”?

Doświadczenia klienta budujemy wieloetapowo. To rodzaj łańcucha, gdzie każdy element jest ze sobą powiązany: od momentu przekroczenia progu, poprzez rozmowę z konsultantem, po wybór sprzętu i opiekę serwisową oraz edukacyjną. Oprócz estetycznego, minimalistycznego designu przestrzeni salonów zależy nam na dopasowaniu produktów do indywidualnych potrzeb każdego klienta. iSpot jest miejscem tworzonym przez ludzi dla ludzi, dlatego tak ważny jest kontakt z konsultantami.

Jak bardzo inspirujecie się oryginalnymi Apple Storami? Jakie dobre rozwiązania z nich zaczerpnęliście? Co Panu osobiście najbardziej podoba się w App Storach?

Design salonów iSpot Apple Premium Reseller oraz Apple Store powstaje w tym samym miejscu – w siedzibie Apple w Cupertino. Wdrożenie w życie każdego projektu wnętrza wymaga od nas spełnienia restrykcyjnych regulacji dotyczących m.in.: jasnej kolorystyki przestrzeni, minimalistycznej estetyki ekspozycji, wyrazistego oświetlenia produktów czy naturalnych materiałów, z których wykonane są meble. Właśnie dzięki spełnieniu tych warunków możemy wyróżnić się tytułem oficjalnego dystrybutora Apple (Apple Premium Reseller) spośród innych sprzedawców.

Co klienci najchętniej kupują online, a co w salonach? Jakieś inne ciekawe różnice pomiędzy zakupami na iSpot.pl i w sklepach stacjonarnych?

Przez internet klienci najchętniej kupują sprzęt, który wcześniej przetestowali w salonach stacjonarnych. W salonach natomiast odnotowujemy wyższą sprzedaż akcesoriów, ponieważ case do telefonu czy torba na Maca zwykle potrzebna jest „na teraz” i klienci nie chcą czekać z takim zakupem.

Główną różnicą pomiędzy zakupami w salonie stacjonarnym, a online jest możliwość fizycznego przetestowania funkcji sprzętu na miejscu. Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że konsumenci bardzo cenią sobie taką szansę, gdyż ułatwia im to podjęcie decyzji o zakupie.

Jakie są plany rozwoju sprzedaży online?

W tym momencie skupiamy się na rozwoju sklepu online ispot.pl, gdzie dostarczamy konsumentom wachlarz produktów oraz pełną informację dotyczącą ich specyfikacji technicznej. Ze strony www klienci mogą dowiedzieć się również o rabatach, promocjach i wydarzeniach, które organizujemy w stacjonarnych salonach iSpot.

Wspomniał Pan o zaangażowaniu iSpot we wsparcie startupów. Czy może Pan przybliżyć szczegóły tych działań?

Bacznie śledzimy ten rynek i widzimy, że coraz więcej Polaków zakłada startupy, według raportów Fundacji Startup Poland. W myśl wpierania innowacyjnych działań rozwijających się biznesów, stworzyliśmy program iSupport. Jego celem jest wyposażenie młodych ludzi w narzędzia, wiedzę i praktyczne umiejętności, by mogli stworzyć od podstaw swoją innowacyjną działalność. Kolejnym etapem było zawiązanie bezpośredniej współpracy z działającymi już startupami takimi jak Photon Entertainment. W październiku 2017 roku mięliśmy okazję gościć twórców robota edukacyjnego Photon, podczas jego światowej premiery.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Link Me Air – innowacyjny bezprzewodowy powerbank z nano-przyssawkami

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: