Wraz ze zwiększeniem sprzedaży produktów Apple rośnie liczba sprzętów oddawanych do diagnostyki lub naprawy. Już w tym momencie na polskim rynku działa kilkadziesiąt autoryzowanych przedstawicieli Apple, a liczba ich punktów serwisowych stale wzrasta. Nie jest tajemnicą, że do obsługi każdego z nich potrzebni są wykwalifikowani pracownicy.
Najkorzystniejszą ścieżką rozwoju, jeszcze przed podjęciem pracy jako technik produktów Apple, jest zatrudnienie się u jednego z resellerów na stanowisku handlowca. Praca ta pozwala na rozwinięcie szerokiej gamy kompetencji – zarówno wiedzy produktowej, sposobów profesjonalnej obsługi klienta, jak i wewnętrznych procesów i procedur firmy Apple.
Każda z zatrudnionych tam osób otrzymuje dostęp do ogólnoświatowej aplikacji treningowej z materiałami szkoleniowymi, a także odbywa niezbędne szkolenia organizowane przez główną siedzibę Apple w Polsce. Poznanie środowiska od tej strony jest idealną podstawą do poszerzenia swojej wiedzy w zakresie serwisowania sprzętu.
Pamiętaj, że najwięksi resellerzy posiadają na swoich stronach odpowiednie podstrony (lub korzystają z witryn zewnętrznych), gdzie możesz złożyć aplikację. Nawet, jeśli na ten moment nie poszukują pracowników, warto zostawić swoje CV, aby ułatwić kontakt w przyszłości.
W momencie przejścia ze stanowiska handlowca na młodszego serwisanta (lub rozpoczęcia kariery w tym właśnie miejscu), dana osoba jest zobowiązana do rozbudowania swojej wiedzy o aspekty czysto serwisowe. Platforma, która to umożliwia, od 2014 roku nosi nazwę ATLAS i jest to „witryna (…), która zawiera szkolenia online i inne materiały do nauki. Za pomocą systemu ATLAS można przygotować się do uzyskania certyfikatu uprawniającego do serwisowania produktów firmy Apple.”
Uzyskanie dostępu do niej i zamieszczonych tam informacji jest możliwe wyłącznie dzięki zatrudnieniu w autoryzowanym serwisie Apple.
Kursy szkoleniowe oraz egzaminy końcowe dzielą się na trzy grupy: te z wiedzy „podstawowej” oraz dwa osobne działy z serwisowania urządzeń iOS oraz MAC. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby ukończyć wszystkie kursy naraz:
- Podstawy serwisu Apple (2018);
- Certyfikowany serwisant urządzeń z systemem iOS (ACiT 2018);
- Certyfikowany serwisant komputerów Mac (ACMT 2018).
Jakie zagadnienia zawierają poszczególne egzaminy?
Tematy egzaminu Podstawy serwisu Apple:
- Umiejętności w zakresie obsługi klienta
- Zapobieganie wyładowaniom elektrostatycznym – Bezpieczeństwo
- Rozwiązywanie problemów
- Wiedza o produktach
Tematy egzaminu certyfikacyjnego na serwisanta urządzeń z systemem iOS ACiT:
- Rozwiązywanie problemów
- Serwisowanie telefonu iPhone
Tematy egzaminu certyfikacyjnego na serwisanta komputerów Mac ACMT:
- Rozwiązywanie problemów
- Naprawa produktów z rodziny Mac
Wszystkie powyższe egzaminy posiadają dokładnie 70 pytań. Na ich rozwiązanie kursanci otrzymują 120 minut. Zaliczenie przyznaje się po osiągnięciu wyniku na poziomie 80%. Wyjątkiem jest test „Podstawy serwisu Apple”, gdzie można osiągnąć 80% z całego egzaminu i nie zaliczyć, jeśli liczba poprawnych odpowiedzi na dwie najważniejsze sekcje („Zapobieganie wyładowaniom elektrostatycznym” oraz „Bezpieczeństwo”) nie przekroczy 10 z 12 punktów.
Ważnym jest, aby zapamiętać, że korzystając z autoryzowanych serwisów mamy pewność, że naprawy są wykonywane przez osoby, które musiały przejść odpowiednie szkolenia, będąc jednocześnie wspieranymi przez starszych i bardziej doświadczonych pracowników serwisu. Wiedza teoretyczna łączona z praktyką pozwala lepiej diagnozować zgłaszane przez klientów usterki oraz rozwiązywać problemy sprzętowe w sposób zgodny z procedurami oraz zadowalający dla właściciela sprzętu.
Cały proces kształcenia przekłada się na profesjonalizm obsługi świadczonej w autoryzowanych punktach, a bogate zaplecze merytoryczne pozwala rozwiązywać część usterek jeszcze przy ladzie serwisowej, bez konieczności oddawania sprzętu do serwisu. To jeden z wielu powodów, dla których warto korzystać z usług autoryzowanych punktów.
Pełna ich lista jest dostępna pod tym adresem.
Przeczytaj też: