Aktualizacja: Digitimes twierdzi, że Apple wstrzymał prace nad okularami AR “tymczasowo”. Zespół zajmujący się tym produktem miał zostać rozwiązany w maju, a jego członkowie mieli zostać przydzieleni do innych projektów.
***
Digitimes podaje dzisiaj, że Apple anulowało prace nad stworzeniem własnych smart-okularów. Szczegóły nie są znane, bo tajwański serwis na razie opublikował tylko zapowiedź raportu pt. „Apple reportedly having terminated AR glasses developmenet”. Nie znamy jeszcze jego pełnej treści.
Apple Glasses
Musimy poczekać na szczegóły, ale wiadomość o anulowaniu projektu jest bardzo zaskakująca i powinniśmy na razie podchodzić do niej z dużym dystansem. Według wielu doniesień, inteligentne okulary AR maja być następnym kluczowym produktem w ofercie Apple.
Jeszcze w marcu analityk Ming-Chi Kuo podawał, że produkcja „Apple Glasses” ma się rozpocząć pomiędzy czwartym kwartałem 2019 r. a drugim kwartałem 2020 r. Odniesienia do okularów od Apple znaleziono w pierwszej becie iOS 13.
Wiele szczegółowych informacji o okularach AR od Apple podawał już w listopadzie 2017 r. Mark Gurmam z Bloomberga. Pisał, że firma znacznie przyspieszyła prace nad tym produktem – w Cupertino chciano mieć wszystkie potrzebne technologie gotowe na 2019 r., żeby sprzedaż urządzenia mogła ruszyć już w 2020 r.
W odróżnieniu od obecnych gogli AR wykorzystujących smartfona jako ekran, okulary Apple miały mieć własny wyświetlacz.
Grupa ekspertów, która pracowała nad okularami miała urosnąć do kilkuset osób. Ich pierwszym produktem był ARKit, który zadebiutował w iOS 11. Był to pewnego rodzaju test przed wprowadzeniem rozszerzonej rzeczywistości do docelowego produktu, którym są właśnie okulary.
Pod koniec 2017 r. zaspół miał proacować już nad miniaturowym, zużywającym jak najmniej energii chipem, który łączyłby w sobie m.in. CPU, procesor graficzny i moduł wykorzystujący sztuczną inteligencję.
Programiści pracowali też nad systemem operacyjnym dla okularów, który będzie bazował na iOS. Był on roboczy nazwany rOS (od “reality operating system”).
Trwały też prace nad sposobem kontroli urządzenia – testowane były zarówno gesty głową, panele dotykowe, jak i sterowanie głosem.
Zespół miał już też nawet opracowywać pierwsze aplikacje dla okularów – od prostych, jak mapy czy wiadomości, do bardziej zaawansowanych, jak wirtualne pokoje spotkań czy odtwarzanie wideo w 360°.
Zaktualizujemy ten wpis, gdy Digitimes ujawni pełną treść swojego raportu.