Urządź sobie prawdziwe kino w swoim domu: część 1. – ekrany projekcyjne

Tomek Czech   1 kwietnia 2021

Tworzenie sobie namiastki prawdziwego kina we własnym domu było coraz bardziej popularne jeszcze przed pandemią, głównie ze sprawą szybko rozwijających się serwisów VOD, zwłaszcza Netflixa, oraz coraz większej dostępności zestawów kina domowego dobrej jakości.

Pandemia koranawirusa i zamknięte kina sprawiły, że szukamy jeszcze lepszych doznań kinowych we własny domu – inwestujemy w lepsze telewizory lub ekrany, projektory oraz nagłośnienie. Coraz cześciej szukamy przy tym specjalistycznej pomocy.

Domowe instalacje audio-wideo

Prawdziwe domowe sale kinowe, ekrany projekcyjne, profesjonalne projektory czy głośniki instalacyjne – to wszystko można zamontować w swoim domu, żeby stworzyć sobie namiastkę prawdziwego kina.

Oczywiście lepiej nie robić tego samemu, tylko skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów w tym temacie. W naszym nowym cyklu pokażemy Wam, jak zbudować sobie w domu prawdziwe kino, na przykładzie konkretnych instalacji, które wykonują specjaliści z salonów Denon Store oraz Audio Forum.

Zaczniemy od ekranów projekcyjnych, na których nasze ulubione filmy i seriale nabierają całkowicie nowego charakteru.

Ekran projekcyjny – jaki wybrać?

Ekrany do użytku domowego generalnie dzielimy na dwie kategorie: ekrany rozwijane elektrycznie oraz ekrany ramowe.

  • Ekrany rozwijane elektrycznie

Ekrany rozwijane elektrycznie zaliczają się do szerokiej grupy ekranów kasetowych, tzn. skonstruowanych w taki sposób, że powierzchnia projekcyjna nawinięta jest na rolkę w formie wałka, a całość ukryta jest w stalowej kasecie, która jest przystosowana do montażu na ścianie lub suficie.

Zwykle proces rozwijania powierzchni ekranu jest zautomatyzowany za sprawą silnika elektrycznego wbudowanego w kasetę ekranu – stosuje się tu silniki roletowe, takich firm jak Somfy czy Nice.

W opcjach do wyboru pojawia się sterowanie zintegrowane z silnikiem w formie odbiornika radiowego RF i pilota, przycisk naścienny lub sterowanie wyzwalaczem 12V typu Trigger.

Powierzchnie projekcyjne występują w formatach 16:9, 16:10 lub 4:3.

Ekran do zastosowań domowych, czyli oglądania filmów czy telewizji zwykle posiada czarne pasy boczne oraz górny pas, zwany TOP, tworzące razem ramkę w koło powierzchni roboczej ekranu. Zwiększają one kontrast wyświetlanego obrazu oraz pozwalają ukryć niedoskonałości projekcji. Najpopularniejszym formatem do użytku domowego w dalszym ciągu pozostaje format 16:9.

Powierzchnie projekcyjne w tego typy ekranach są już przystosowane do szczególnych wymagań odbicia światła pochodzącego z projektora. Wyróżnimy standardowe powierzchnie białe o współczynniku odbiciu światłą na poziomie gain 1,0 oraz o podwyższonym współczynniku – powyżej 1,0, do bardzo jasnych pomieszczeń.

W droższych ekranach możemy spotkać się z bocznymi napinaczami w formie linek, które utrzymują powierzchnię ekranu stale napiętą, co sprzyja poprawie obrazu, gdyż ekran się nie fałduje i nie marszczy oraz nie drga pod wpływem delikatnych ruchów powietrza w pomieszczeniu. Napinacze boczne utrzymują również niezmieniony kształt powierzchni ekranu.

Wśród ekranów kasetowych możemy również spotkać specjalistyczne ekrany bi-formatowe lub muli-formatowe. Stosuje się je głównie w prywatnych salach kinowych. Ich niezwykłą cechą jest możliwość zmiany formatu wyświetlanego obrazu.

W przypadku projektorów w proporcji 16:9 dostępne są następujące formaty:

1.78 HDTV 16:9
1.85 Wide
2.35 Cinemascope 21:9

  • Ekrany ramowe

Ekrany ramowe – to takie, w których powierzchnia ekranu napięta jest na prętach podtrzymujących i osadzona w ramie, tak jak obraz. Ramy wykonane są z profili aluminiowych precyzyjne przyciętych na wymiar i podzielonych na cztery boki.

Dla poprawy kontrastu, przy krawędziach obrazu stosuje się opcjonalnie pokrycie ramy czarnym materiałem – aksamitem. Dzięki temu przy krawędziach, tam, gdzie powierzchnia robocza ekranu styka się z jego ramą, nie powstają refleksy świetlne z odbitego światła emitowanego przez projektor.

Ekrany ramowe spotyka się w najpopularnniejszych formatach kinowych 16:9 oraz 16:10 z szeroką paletą powierzchni projekcyjnych do wyboru.

Ta forma ekranu jest najbliższa wrażeniu obcowania z ekranem kinowych, ma najlepszy stosunek jakości do ceny, gdyż płacimy głównie za powierzchnię projekcyjną, a nie system rozwijana elektrycznego i sterowania.

Oczywiście zastosowanie takiego ekranu ma swoje ograniczenia, z uwagi na bezpośredni montaż naścienny ramy ekranu, więc zastosowanie takiego rodzaju ekranu odnajdzie się głównie w specjalnych pomieszczeniach, typu prywatne sale kinowe i wszędzie tam, gdzie zdecydujemy się zastosować ekran naścienny zamiast dużego telewizora.

Powierzchnie transparentne akustycznie

Ciekawostką jest możliwość stosowania powierzchni projekcyjnych transparentnych akustycznie, tzn. przepuszczających dźwięk z kolumn będących za ekranem. Powierzchnia takiego ekranu jest perforowana i pokryta mikro otworkami na całej swojej powierzchni, co pozwala zastosować nagłośnienie ukryte w ścianie za ekranem.

Ekran projekcyjny – instalacja

Instalację ekranu projekcyjnego rozwijanego elektrycznie wykonali w domu klienta eksperci z salonu Denon Store Wroclavia z Wrocławia.

Oddajmy im głos.

Wizja lokalna

W realizacjach dotyczących doboru i instalacji ekranów projekcyjnych ważnym aspektem jest wizja lokalna u klienta i dokonanie pomiarów. Pomiary te obejmują szerokość planowanego obrazu, jego wysokość oraz odległość ekranu od miejsca instalacji projektora, czyli odległość od soczewki projektora do płaszczyzny ekranu/obrazu. W tym konkretnym przypadku uzgodniono z inwestorem zabudowę ekranu w suficie podwieszanym, z uwagi na ogólną estetykę w pomieszczeniu oraz możliwość jaką daje obniżony sufit G-K.

W celu prawidłowego doboru ekranu wykonano pomiar sufitu i określono jago głębokość instalacyjną. W przypadku kaset do zabudowy sufitowej, powinna ona wynosić minimum 18 cm. Dobierając ekran zawsze uwzględniamy parametry techniczne projektora, jaki będzie później zastosowany.

Istotne jest zlokalizowanie osi pionowej ekranu, a co za tym idzie – osi obrazu w osi soczewki projektora.Dzięki temu unikniemy niepożądanych skutków przesunięcia obrazu. Drobne korekty przesunięcia obrazu (funkcja LENS SHIFT ) są dostępne w nielicznych projektorach wyższej klasy, takich firm jak SONY, EPSON lub JVC. Funkcja ta pozwala nam na dopasowanie wyświetlanego obrazu pod względem przesunięcia go w osi pionowej i poziomej wzglądem obszaru roboczego ekranu.

Przekątna obrazu wynika wprost z możliwości, jakie posiada projektor do wyświetlania obrazu z pewnej odległości. Z naszego doświadczenia wynika, że odległość bezpieczna do uzyskania przekątnych od 120 cali wzwyż to 4,5 – 5,5m.

Zamówienie sprzętu

Po ustaleniu wszystkich wymiarów i parametrów ekranu przystępuje się do zamówienia ekranu u producenta. W tym celu nasi pracownicy przedstawiają druk zamówienia wraz z wyceną końcową do akceptacji przez zamawiającego. Na zamówieniu określony jest typ ekranu, rodzaj kasety, jej dokładny wymiar i kolor, sposób wysuwu ekranu (materiału) z kasety. Może on być przedni lub tylni. Jest to istotne przy projektowaniu ekranu telewizora wiszącego na ścianie za opuszczonym z sufitu ekranem projekcyjnym.

Wskazany jest również sposób sterowania wysuwem ekranu. Z reguły jest to silnik elektryczny z wbudowanym sterownikiem radiowym RF i pilotem bezprzerwowym. Jednakże wykonujemy również instalacje na bazie wyzwalacza 12V Trigger z modułu projektora lub amplitunera A/V do opuszczania ekranu w czasie włączenia projekcji poprzez projektor lub amplituner. Łączymy także sterowanie ekranem z popularnymi systemami sterowania KNX, RTi itp.

Montaż

Przed doprowadzeniem potrzebnych kabli pod ekran przystępujemy do wycięcia otworu instalacyjnego w suficie z płyt gipsowo-kartonowych. Otwór ten jest ściśle dopasowany do wymiarów kasety zamawianego ekranu. Wylicza się go w oparciu o dostarczone przez producenta ekranu wytyczne wymiarowe. Dla przykładu, poniższa rycina z wymiarami przykładowego modelu ekranu INCEEL marki Adeo Screen.

Ekrany tej marki stosujemy z powodzeniem od kilkunastu lat w większości naszych instalacji. Spotyka to się z uznaniem naszych klientów, którzy, tak jak my, zaufali marce AdeoScreen. Cenimy sobie jej niezawodność, bardzo wysoką jakość wykonania produktów i szybki czas realizacji zamówień.

Ekrany z silnikiem elektrycznym zasilamy z osobnego obwodu 230V dostarczając przewód zasilający w miejsce montażu kasety, uwzględniając przy tym stronę ekranu, gdyż silnik może znajdować się po lewej lub prawej stronie kasety ekranu.

Przy sterowaniu radiowym zintegrowanym z silnikiem roletowym ekranu wystarczy doprowadzić przewód elektryczny OMY 3x 1,5mm². Przy sterowaniu poprzez wyzwalacz typu Trigger 12V doprowadzamy ponadto przewód CAT 5 UTP w ilości 1 do 2szt. prowadzony od projektora lub amplitunera do ekranu.

Po sprowadzeniu ekranu wraz akcesoriami montażowymi na miejsce montażu przystępujemy do montażu zawiesi do właściwego stropu ponad powierzchnią sufitu obniżonego z płyt gipsowo-kartonowym.

W zestawie montażowym znajduje się 8 gwintowanych prętów montażowych o długości 1,0m każdy. Kotwi się je do stropu właściwego zachowując właściwe odległości dystansowe wskazane przez producenta ekranu.

Następnie osadza się kasetę ekranu we wcześniej wyciętym otworze w płycie G-K, którą ówcześnie łączymy z okablowaniem od strony silnika.

Testy

Po wykonaniu montażu kasety i nałożeniu elementów maskujących śruby montażowe przystępujemy do testu poprawności działania ekranu.

Najpierw sprawdzamy pracę silnika. Następnie prawidłowy wysów powierzchni projekcyjnej i ustalamy krańcówkę, czyli maksymalną wysokość, z jaką ma wysuwać się powierzchnia projekcyjna. Wysokość osi poziomej powierzchni projekcyjnej (powierzchni obrazu) powinna być dopasowana do warunków panujących w pomieszczeniu. Jednak należy uwzględnić też wysokość siedziska, na którym będziemy wygodnie spoczywać oglądając materiał wideo. Wysokość wzroku osoby siedzącej przed ekranem powinna być w połowie wysokości obrazu. Zwykle przyjmuje się odległość od poziomu posadzki do dolnej krawędzi obrazu na poziomie między 85-100 cm.

Podsumowując prace:  

– wykonanie pomiarów sufitu podwieszanego;
– dobór parametrów ekranu do projektora;
– wykonanie nacięć w płycie GK;
– doprowadzenie zasilania 230V;
– zamówienie ekranu wraz z akcesoriami;
– montaż zawieszenia ekranu w płycie betonowej
– sufit właściwy;
– montaż ekranu i test poprawności działania.

Skorzystaj z pomocy ekspertów z Denon Store i Audio Forum

Specjaliści Denon Store i Audio Forum posiadają wieloletnie doświadczenie instalacyjne i służą doradztwem w zakresie projektowania instalacji oraz szeroko pojętej akustyki pomieszczenia. Konsultują projekty pod kątem instalacji A/V, multiroom i audio Hi-Fi. Wykonują instalacje kablowe, konfigurację i montaż urządzeń od projektu do finalnego uruchomienia.

Prowadzą też szkolenia z obsługi sprzętu oraz szeroki serwis posprzedażowy.

Istnieje możliwość umówienia się na wizję lokalną w domu klienta lub na rozpoczętej budowie, a także spotkanie z projektantem i inwestorem w jednym z salonów lub w pracowni projektowej.

Do ekspertów dotrzesz kontaktując się z wybranym salonem stacjonarnym sieci Denon Store lub Audio Forum. Są też oni dostępni na infolinii (22) 462 87 00 oraz mailowo: kontakt@denon.pl.

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

***

Materiał powstał we współpracy z siecią specjalistycznych salonów audio-wideo Denon Store.

Tomek Czech

Założyciel i redaktor naczelny ThinkApple. Dziennikarz (dyplomowany!) i fotograf (kiedyś…). Współtworzył Biuletyn Fotograficzny, publikował m.in. w Gazecie Wyborczej, Polityce, Pozytywie. Kawałek serca zostawił w Barcelonie, a zdrowia w niemieckiej fabryce samochodów ciężarowych.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: