Wszystkie aktualne programy naprawcze dla Twojego MacBooka (Pro/Air/12”) – sprawdź, o którym z nich nie wiedziałeś

Redakcja   12 lipca 2019

Nie można zaprzeczyć, że jedną z wartości dodanych sprzętu Apple jest obsługa posprzedażowa. W ciągu pierwszych 90 dni od aktywacji urządzenia mamy możliwość bezpłatnego kontaktu telefonicznego ze wsparciem technicznym producenta. Jest to szczególnie ważne dla nowych użytkowników, u których w początkowej fazie korzystania ze sprzętu Apple może zrodzić się wiele pytań poważnych pytań.

Ponadto, firma z Cupertino dla każdego sprzętu Apple oraz akcesoriów (włącznie z produktami Beats) udziela dobrowolnej rocznej gwarancji. Co dzięki niej otrzymujemy? Możliwość skorzystania z serwisów Apple na całym świecie. W celu wydłużenia tego okresu właściciel sprzętu może nawet dokupić usługę Apple Care Protection Plan i tym samym zabezpieczyć urządzenie na okres dłuższy niż 365 dni.

Czy to wszystkie sposoby ochrony, z jednoczesnym zapewnieniem długiej żywotności dla produktów Apple? W żadnym wypadku.

Nie znam drugiej takiej firmy, która w odpowiedzi na niedogodności hardwarowe pojawiające się w toku użytkowania niektórych urządzeń, przyznawałaby otwarcie: „Tak, faktycznie, może się tak dziać”. Nikt nie dorównuje Apple pod tym względem, co potwierdza lista programów pogwarancyjnych, do wglądu na stronie producenta.

Uczciwym jest zatem stwierdzenie, iż nawet po upłynięciu okresu gwarancji, rękojmi (u sprzedawcy) czy nawet Apple Care Protection Plan, Apple dla niektórych sprzętów proponuje nieodpłatne naprawy, dając sprzętowi drugie życie.

Akcje serwisowe dotyczące komputerów MacBook stanowią w tym momencie większość oferowanych przez Apple programów pogwarancyjnych. Czego dokładnie dotyczą?

1. Staingate

Nie każdy użytkownik MacBooka to zagorzały fan nowych technologii, nie dla każdego zatem pojęcie „staingate” to słowo z mowy potocznej. Chodzi oczywiście o problem ze ścierającą się powłoką antyrefleksyjną na ekranach z Retiną. W tym wypadku możemy mówić o usterce kosmetycznej, która nie wpływa na pracę komputera, ale może skutecznie zniechęcić do korzystania z niego poprzez pojawiające się na matrycy plamy.

Warto zaznaczyć, iż ta akcja nie jest jawnym programem pogwarancyjnym. Aby mógł on zostać ogłoszony, problem z wybranym podzespołem musi zostać stwierdzony na określonej grupie urządzeń, np. wyprodukowanych w danym okresie. Jeżeli problem występuje sporadycznie, jak w przypadku problemów z powłoką antyrefleksyjną, to oczywistym i słusznym jest, że Apple nie podaje tej informacji w formie oficjalnego komunikatu. Nie jest to bowiem usterka na masową skalę i nie dotyka wszystkich wyświetlaczy Retina. 

Czas trwania: do 4 lat od pierwszej sprzedaży detalicznej.

2. Program wymiany baterii

Problemy z baterią, zarówno w komputerach Mac, jak i telefonach iPhone, to jeden z najczęściej poruszanych na forach tematów, który w większości przypadków wynika z nieprawidłowej eksploatacji sprzętu. Jak długo wytrzymuje? Dlaczego specyfikacja mówi o X godzin, a mój komputer wytrzymuje tylko Y? Jak przedłużyć czas pracy na baterii bez ładowania?

Wszelkim miłośnikom dyskusji na powyższe tematy, którzy ożywili się po przeczytaniu „Program wymiany baterii” mówię stanowcze „spokojnie!”. Akcją serwisową objęte są bowiem wyłącznie MacBooki Pro 13-cali bez paska Touch Bar. W dodatku tylko te wyprodukowane w okresie od października 2016 r. do października 2017 r. Wstępna kwalifikacja odbywa się za pomocą weryfikacji numeru seryjnego na stronie Apple Support.

Objawami potwierdzającymi potencjalną usterkę baterii, oprócz zauważalnych problemów z jej codzienną pracą, może być na przykład jej wybrzuszenie. Nie stanowi to zagrożenia bezpieczeństwa, lecz po zauważeniu wypchnięcia gładzika, klawiatury lub dolnej pokrywy komputera – należałoby się udać się do najbliższego autoryzowanego serwisu. Rekomenduję wykonać tę podróż zaraz po zauważeniu usterki.

Co ważne, a czego możemy się dowiedzieć od firmy Apple: „Osoby, które uważają, że ich 13-calowy MacBook Pro jest dotknięty tym problemem, a zapłaciły za wymianę baterii, mogą skontaktować się z firmą Apple w sprawie zwrotu kosztów.”

Czas trwania: do 5 lat od pierwszej sprzedaży detalicznej.

3. Program serwisowania dysku SSD

Wszyscy posiadacze 13-calowego MacBooka Pro – zostańcie jeszcze chwilę. Waszych komputerów (bez paska Touch Bar) dotyczy bowiem jeszcze jeden program naprawczy.

Oprócz obserwacji zachowań baterii w Waszych komputerach, warto jeszcze, abyście mieli świadomość, że w niektórych modelach może występować także problem z dyskiem SSD. Program dotyczy jednostek z dyskiem o pojemnościach 128 GB oraz 256 GB sprzedawanych w okresie od czerwca 2017 r.  do czerwca 2018 r. Kwalifikacja wstępna również odbywa się na podstawie weryfikacji numeru seryjnego urządzenia poprzez wpisanie go na tej stronie.

Warto wspomnieć, iż nawet jeśli strona potwierdzi, że twój MacBook kwalifikuje się do programu, a komputer trafi do autoryzowanego serwisu, to nie jest pewnym, iż ten podzespół zostanie wymieniony. Dysk musi być faktycznie uszkodzony. Jeśli nie potwierdzą tego specjalistyczne testy diagnostyczne dostarczane przez Apple, to dany punkt może zaktualizować oprogramowanie dysku oraz wgrać ponownie nowy software i zwrócić komputer bez podejmowania innych czynności serwisowych.

Oddając komputer do serwisu, a w szczególności na program serwisowania dysku, należy pamiętać obligatoryjnie o wykonaniu kopii zapasowej. Formatowanie dysku i instalacja nowego systemu operacyjnego to przy tej akcji serwisowej pewniak. Lepiej raz wykonać backup, niż potem zachodzić w głowę, które dane się straciło.

Czas trwania: do 3 lat od pierwszej sprzedaży detalicznej.

4. Program serwisowania podświetlenia matrycy

Oddalając się nieco od problematycznych baterii i dysków SSD, wróćmy jeszcze na chwilę do matryc. Lecz tym razem nie do powłok antyrefleksyjnych, a do ich podświetlenia, które w niewielkim odsetku 13-calowych MacBooków Pro może przejawiać następujące objawy:

• podświetlenie wyświetlacza stale lub czasami uwidacznia pionowe jasne obszary wzdłuż całej dolnej części ekranu;
• podświetlenie wyświetlacza przestaje w ogóle działać.

Które MacBooki mogą być (ale oczywiście nie muszą!) dotknięte tą usterką? Wyłącznie modele MacBook Pro (13- calowy, 2016 r., cztery porty Thunderbolt 3) oraz MacBook Pr (13calowy, 2016 r., dwa porty Thunderbolt 3) sprzedawane w okresie od października 2016 r. do lutego 2019 r.

Czas trwania: do 4 lat od pierwszej sprzedaży detalicznej.

5. Program serwisowania klawiatury

Teraz czas na program, który obejmuje jednocześnie aż trzy różne modele komputera – MacBooka, MacBooka Air oraz MacBooka Pro. Nie skłamię, jeśli stwierdzę, że to właśnie do tej akcji serwisowej otrzymujemy najwięcej zapytań od potencjalnych klientów serwisowych. Dotyczy ona bowiem „najczęściej używanej” części komputera, czyli klawiatury. Niejednej osobie, której MacBook w większości służy do produkcji treści, nieprawidłowe działanie tej części komputera mógłby uprzykrzyć życie.

Czym objawiają się problemy z klawiaturą objęte tym programem?

• Litery lub znaki powtarzają się nieoczekiwanie.
• Litery lub znaki nie pojawiają się.
• Co najmniej jeden klawisz jest „lepki” lub nie reaguje w spójny sposób.

Odnosząc się także do ostatniego objawu wymienionego przez Apple, producent zastrzega, że „Typ serwisowania zostanie określony po zbadaniu klawiatury i może obejmować wymianę jednego lub kilku klawiszy albo całej klawiatury. (…) Uwaga: jeśli MacBook, MacBook Air lub MacBook Pro ma uszkodzenia utrudniające serwisowanie, konieczne będzie uprzednie ich naprawienie. Czasami może zostać naliczona opłata za naprawę.”

Co dokładnie to oznacza? „Lepkość” klawiszy może być także następstwem uszkodzeń mechanicznych, takich jak kontakt z cieczą. W takich wypadkach autoryzowane serwisy nie mogą zakwalifikować danego komputera do tej akcji serwisowej.

Akcja serwisowa dotyczy aż trzech różnych produktów Mac, zatem w tym wypadku na stronie Apple nie znajdziemy pola do wpisania numeru seryjnego. Tym razem producent jasno określił, które komputery kwalifikują się do programu naprawczego.

Oto pełna lista modeli wstępnie spełniających kryteria:

• MacBook (Retina, 12-calowy, początek 2015 r.)
• MacBook (Retina, 12-calowy, początek 2016 r.)
• MacBook (Retina, 12-calowy, 2017 r.)
• MacBook Air (Retina, 13-calowy, 2018 r.)
• MacBook Pro (13-calowy, 2016 r., dwa porty Thunderbolt 3)
• MacBook Pro (13-calowy, 2017 r., dwa porty Thunderbolt 3)

• MacBook Pro (13-calowy, 2016 r., cztery porty Thunderbolt 3)
• MacBook Pro (13-calowy, 2017 r., cztery porty Thunderbolt 3)
• MacBook Pro (15-calowy, 2016 r.)
• MacBook Pro (15-calowy, 2017 r.)
• MacBook Pro (13-calowy, 2018 r., cztery porty Thunderbolt 3)
• MacBook Pro (15-calowy, 2018 r.)
• MacBook Pro (13-calowy, 2019 r., cztery porty Thunderbolt 3)
• MacBook Pro (15-calowy, 2019 r.)

Czas trwania: do 4 lat od pierwszej sprzedaży detalicznej.

6. Program wycofywania baterii

Najnowsza akcja serwisowa, o której wzmianki pojawiły się w internecie w ostatnim czasie, również dotyczy baterii. Tym razem w ograniczonej liczbie starszej generacji 15-calowych MacBooków Pro. Sytuacja wydaje się być poważna, ponieważ producent podaje informację, iż „bateria może się przegrzewać, stwarzając zagrożenie pożarowe”.

Komputery, w których może wystąpić ten problem były sprzedawane w okresie od września 2015 r. do lutego 2017 r.

Ogromną zmianą w całym procesie serwisowania jest fakt, iż wymiana baterii nie będzie odbywała się „na miejscu” lecz w formie „wysyłkowej”, co potwierdza producent:

We wszystkich przypadkach urządzenie zostanie wysłane do ośrodka napraw Apple w celu wykonania serwisu.

Program wycofywania baterii to odejście od typowego modelu napraw czyli zamawiania podzespołów z firmy Apple bezpośrednio do autoryzowanych placówek na terenie naszego kraju i wymiana ich przez certyfikowanych techników. W takim wypadku klienci muszą liczyć się ze znaczniem wydłużonym czasem napraw, co zostało podane w oficjalnym komunikacie: ”

Przed wykonaniem jakichkolwiek czynności serwisowych pracownicy serwisu sprawdzą, czy Twój MacBook Pro spełnia kryteria tego programu. Serwisowanie może potrwać 2–3 tygodnie.

Czas trwania programu nie został jeszcze określony.

7. Program wymiany płyty głównej

Ostatni z prowadzonych obecnie programów naprawczych dotyczy wyłącznie MacBooków Air z 2018 roku. Właściciele komputerów z potencjalną usterką płyty głównej otrzymają informację mailową z Apple potwierdzającą, że ich sprzęt został zakwalifikowany do bezpłatnej naprawy. Wygląda ona w następujący sposób: 

Tak samo jak w przypadku Staingate – informacje o bezpłatnej wymianie płyt głównych nie są dostępne na stronie Wsparcia. Potwierdzałoby to wyłącznie przypuszczenia o tym, iż liczba komputerów, które mogły zostać dotknięte tą usterką jest stosunkowo niewielka. Brak możliwości wpisania numeru seryjnego na specjalnie przygotowanej do tego stronie internetowej lub nawet brak dokładnego opisu występujących usterek utwierdza w przekonaniu, że naprawdę nie ma się o co martwić. 

Jeżeli jednak jesteś posiadaczem MacBook Air z 2018 i zauważasz jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu swojego komputera – zgłoś się do najbliższego serwisu Apple. 

***

Należy pamiętać, że powyższe programy serwisowe są realizowane wyłącznie w autoryzowanych przez Apple punktach. Ich pełna lista dostępna jest pod tym adresem.

Warto zwrócić także uwagę na fakt, że zgłoszenie do danego programu naprawczego komputera innego niż określony w artykule nie zostanie zaakceptowane przez producenta. Pod każdym newsem o akcji serwisowej komputerów Mac, Apple umieszcza stosowny zapis o treści: Uwaga: żaden inny model notebooka Mac nie należy do tego programu.

Wyłączeniu z programów serwisowych podlegają sprzęty:

• o niezgodnym numerze seryjnym (niezgodność „wadliwej” partii);
• których akcja serwisowa faktycznie nie dotyczy (inny model sprzętu);
• uszkodzone mechanicznie, użytkowanie zgodnie z zaleceniami producenta;
• w pełni sprawne, w których autoryzowany serwis nie stwierdził zgłaszanych usterek.

Przeczytaj też:

BLACK DEALS - mega oferty na APPLE w LANTRE

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: