Apple ogłosiło dzisiaj uruchomienie zapowiedzianego w listopadzie ubiegłego roku programu samodzielnej naprawy sprzętów Apple, w pierwszej kolejności iPhone’ów. Ruszył też sklep, w którym można kupować oryginalne części do iPhone’a oraz narzędzia naprawcze.
Apple Self Service Repair
Choć Apple zaznacza, że usługa Self Service Repair powstała z myślą o użytkownikach, którzy posiadają dużą wiedzę techniczną i doświadczenie w naprawach sprzętu elektronicznego, to możliwość domowej naprawy sprzętu ma każdy użytkownik – jego kwalifikacje nie są oczywiście w żaden sposób weryfikowane.
Na razie program działa jedynie w Stanach Zjednoczonych. Ale Apple zapowiedziało, że jeszcze w tym roku trafi również do Europy. Nie ma informacji, czy wśród pierwszych państw, w których pojawi się Self Service Repair, będzie Polska.
Jak przebiega domowa naprawa sprzętu Apple?
- Użytkownik zagląda do przygotowanej przez Apple specjalnej instrukcji, żeby zorientować się, jakich części i narzędzi potrzebuje do samodzielnej naprawy urządzenia.
- Użytkownik zamawia potrzebne części i narzędzia ze sklepu online, który otworzyła właśnie firma z Cupertino – Apple Self Service Repair Store.
- Po przeprowadzeniu domowej naprawy (posiłkując się oficjalną instrukcją Apple), użytkownik może odesłać stare części do recyklingu, za co otrzyma zniżkę na kolejne zakupy sprzętu Apple.
Na razie w ten sposób można dokonać wymiany lub naprawy kilku komponentów iPhone’ów 12 i 13:
- bateria
- ekran
- kamera
- dolny głośnik
- gniazdo SIM
- silnik haptyczny
Jak taka samodzielna naprawa wygląda cenowo?
Porównywalnie do kosztu naprawy bezpośrednio u Apple w Apple Store lub autoryzowanych serwisach. Choć ostatecznie może wyjść taniej, jeśli odeślemy do Apple starą część.
Dla przykładu: zestaw do samodzielnej wymiany ekranu w iPhonie 13 Pro kosztuje 270 dolarów, a wymiana dokonana w serwisie Apple to koszt 279 dol.
W skład rekomendowanego przez Apple zestawu wchodzi: ekran, taśma mocująca i śrubki.
Jeśli odeślemy do Apple stary ekran, otrzymamy zwrot 33,60 dol. (w postaci środków na zakup innych produktów i usług Apple), więc w tym wypadku wychodzi taniej, niż naprawa w serwisie. Musimy tutaj jednak wkalkulować ryzyko, że podczas naprawy coś pójdzie nie tak i będziemy musili ponieść dodatkowe koszty.
Wszystkie narzędzie i części dostępne w sklepie są dokładnie tymi samymi, które używane są przez Apple w ich własnych serwisach oraz w sieci autoryzowanych punktów napraw na całym świecie.
Sklep to nie lada gratka dla nieautoryzowanych serwisów, które do tej pory nie miały dostępu do oryginalnych części i narzędzi Apple. Teraz mogą kupić wiele zaprojektowanych przez Apple narzędzi, czy nawet maszyn, które z pewnością ułatwią naprawy iPhone’ów.
Ceny wszystkich części i narzędzi możecie sprawdzić tutaj.
Apple podaje, że niedługo do programu samodzielnej naprawy zostaną dołączone Maki z procesorami Apple Silicon (seria „M”).
Zobacz też:
- Nowy serwis Apple: tydzień promocji i konkursów – wygraj Apple TV 4K, AirPods Pro 2 lub voucher 500 zł na usługi serwisowe
- Powstał nowy serwis urządzeń Apple – jedyny taki w Polsce
- Apple udostępnia narzędzie do samodzielnej diagnostyki sprzętu i rozszerza program samodzielnej naprawy o iPhone’a 15 i Maca z M2
- Apple obniża polskie ceny wymiany baterii w iPhonie
- Nowe ceny wymiany baterii w iPhonie w polskich autoryzowanych serwisach Apple – gdzie jest najtaniej, a gdzie najdrożej?