Stało się – Apple uruchomiło program samodzielnej naprawy iPhone’a. Jest taniej niż w serwisie, ale…

Tomek Czech   27 kwietnia 2022

Apple ogłosiło dzisiaj uruchomienie zapowiedzianego w listopadzie ubiegłego roku programu samodzielnej naprawy sprzętów Apple, w pierwszej kolejności iPhone’ów. Ruszył też sklep, w którym można kupować oryginalne części do iPhone’a oraz narzędzia naprawcze.

Apple Self Service Repair

Choć Apple zaznacza, że usługa Self Service Repair powstała z myślą o użytkownikach, którzy posiadają dużą wiedzę techniczną i doświadczenie w naprawach sprzętu elektronicznego, to możliwość domowej naprawy sprzętu ma każdy użytkownik – jego kwalifikacje nie są oczywiście w żaden sposób weryfikowane.

Na razie program działa jedynie w Stanach Zjednoczonych. Ale Apple zapowiedziało, że jeszcze w tym roku trafi również do Europy. Nie ma informacji, czy wśród pierwszych państw, w których pojawi się Self Service Repair, będzie Polska.

Jak przebiega domowa naprawa sprzętu Apple?

  1. Użytkownik zagląda do przygotowanej przez Apple specjalnej instrukcji, żeby zorientować się, jakich części i narzędzi potrzebuje do samodzielnej naprawy urządzenia.
  2. Użytkownik zamawia potrzebne części i narzędzia ze sklepu online, który otworzyła właśnie firma z Cupertino – Apple Self Service Repair Store.
  3. Po przeprowadzeniu domowej naprawy (posiłkując się oficjalną instrukcją Apple), użytkownik może odesłać stare części do recyklingu, za co otrzyma zniżkę na kolejne zakupy sprzętu Apple.

Na razie w ten sposób można dokonać wymiany lub naprawy kilku komponentów iPhone’ów 12 i 13:

  • bateria
  • ekran
  • kamera
  • dolny głośnik
  • gniazdo SIM
  • silnik haptyczny

Jak taka samodzielna naprawa wygląda cenowo?

Porównywalnie do kosztu naprawy bezpośrednio u Apple w Apple Store lub autoryzowanych serwisach. Choć ostatecznie może wyjść taniej, jeśli odeślemy do Apple starą część.

Dla przykładu: zestaw do samodzielnej wymiany ekranu w iPhonie 13 Pro kosztuje 270 dolarów, a wymiana dokonana w serwisie Apple to koszt 279 dol.

W skład rekomendowanego przez Apple zestawu wchodzi: ekran, taśma mocująca i śrubki.

Jeśli odeślemy do Apple stary ekran, otrzymamy zwrot 33,60 dol. (w postaci środków na zakup innych produktów i usług Apple), więc w tym wypadku wychodzi taniej, niż naprawa w serwisie. Musimy tutaj jednak wkalkulować ryzyko, że podczas naprawy coś pójdzie nie tak i będziemy musili ponieść dodatkowe koszty.

Wszystkie narzędzie i części dostępne w sklepie są dokładnie tymi samymi, które używane są przez Apple w ich własnych serwisach oraz w sieci autoryzowanych punktów napraw na całym świecie.

Sklep to nie lada gratka dla nieautoryzowanych serwisów, które do tej pory nie miały dostępu do oryginalnych części i narzędzi Apple. Teraz mogą kupić wiele zaprojektowanych przez Apple narzędzi, czy nawet maszyn, które z pewnością ułatwią naprawy iPhone’ów.

Ceny wszystkich części i narzędzi możecie sprawdzić tutaj.

Apple podaje, że niedługo do programu samodzielnej naprawy zostaną dołączone Maki z procesorami Apple Silicon (seria „M”).

Codziennie nowy HOT DEAL na Apple!

Źródło

Tomek Czech

Założyciel i redaktor naczelny ThinkApple. Dziennikarz (dyplomowany!) i fotograf (kiedyś…). Współtworzył Biuletyn Fotograficzny, publikował m.in. w Gazecie Wyborczej, Polityce, Pozytywie. Kawałek serca zostawił w Barcelonie, a zdrowia w niemieckiej fabryce samochodów ciężarowych.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: