W sobotę podjeżdżasz pod dom szwagra czarnym BMW, a w niedzielę czerwonym. Tak Ci się powodzi, że masz inny samochód na każdy dzień tygodnia? Nic podobnego – Twój samochód po prostu zmienia kolor – wystarczy, że wciśniesz przycisk. Taki niesamowity model pokazało właśnie BMW.
BMW iX Flow z E Ink- samochód, który zmienia kolor
BMW nie zapowiadało wcześniej prezentacji samochodu wykorzystującego tak niezwykłą technologię. Na targach CES 2022 firma zaprezentowała po prostu kilka nowości, wśród których znalazł się właśnie zmieniający kolor model iX. Samochód zrobił na wszystkich pieronujące wrażenie.
This color changing @BMWUSA #iX is wild! It’s apparently very temperature sensitive so they have a backup in a trailer in case this one gets too hot / cold pic.twitter.com/lXG1Gw0IKY
— Out of Spec Studios (@Out_of_Spec) January 4, 2022
BMW iX M60, sadece bir tuşa dokunarak aracın rengini değiştiren teknolojiyle görücüye çıktı.#bmw #ix #bmwix #BMWIXM60 #iXM60 #CES2022 pic.twitter.com/kIykztVJy0
— Motor1 Türkiye (@motor1turkiye) January 5, 2022
BMW iX Flow wykorzystuje technikę malowania elektroforetycznego, która pozwala na zmianę koloru karoserii.
Płynna zmiana koloru jest możliwa dzięki specjalnie opracowanemu oklejeniu nadwozia, dokładnie dopasowanemu do konturów napędzanego wyłącznie elektrycznie iX Flow. Wykorzystując impulsy elektryczne technologia elektroforetyczna przenosi na powierzchnię różne pigmenty barwne, dzięki którym karoseria nabiera pożądanego zabarwienia.
Głównym powodem zastosowania takiej technologii w samochodzie elektrycznym jest chęć zaoszczędzenia energii i zwiększenia zasięgu samochodu – jasne kolory odbijają dużo światła słonecznego, zmniejszają nagrzewanie się wnętrza, a tym samym oszczędzają energię na chłodzenie. Z kolei zimą ciemnoszary lakier lepiej wyłapywałby każdy promień słońca i wolniej oddawał ciepło, dzięki czemu potrzebowalibyśmy mniej prądu na ogrzanie kabiny.
Oczywiście są też względy estetyczne – możliwość zmiany koloru powodowałaby poczucie, że codziennie możemy jeździć innym autem.
Monachijski producent oficjalnie przyznaje, że „wykorzystuje cyfryzację do dostosowania wyglądu zewnętrznego pojazdu do różnych sytuacji i indywidualnych życzeń. Na życzenie kierowcy powierzchnia karoserii BMW iX Flow z atramentem E może różnić się kolorem”.
Mamy też potwierdzenie, że w przyszłości będziemy mieli do wyboru więcej niż dwa kolory.
Wybrany kolor nadwozia jest już wyrazem osobowości kierowcy. Wybór lakierów zewnętrznych dostępnych dla aktualnych modeli BMW obejmuje szeroką gamę kolorów. W ten sposób można uwzględnić tendencję do szczególnie wyrazistego, ekstrawaganckiego lub sportowego wyglądu zewnętrznego, podobnie jak pragnienie subtelnego, subtelnego lub eleganckiego wyglądu. Z roku na rok dodawane są nowe warianty, które opierają się na charakterystyce danego modelu i dzięki którym marka nieustannie wyznacza trendy w dziedzinie stylistyki zewnętrznej.
Durch eine neuartige Folierung lässt sich die Farbe des #BMW #iX #Flow featuring E Ink. variieren. Atemberaubend und effizient! Helle Farben reflektieren viel Sonnenlicht, mindern die Aufheizung des Innenraums und sparen damit #Energie zur Abkühlung. https://t.co/ETplvgSHu6 pic.twitter.com/tuvEJeh7SU
— BMW Group in Österreich (@BMW_AT) January 5, 2022
Pamiętajmy, że jednym z powodów popularności Apple Watcha, oprócz świetnego hardware’u, jest możliwość prostej, szybkiej i niedrogiej zmiany jego wyglądu – sportowy pasek zastępujemy eleganckim, zmieniamy tarczę i już wydaje się, że na nadgarstku mamy nowy zegarek.
Do tej pory nikt nie podejrzewał, że podobnie można zrobić z samochodem. Nie mielibyśmy nic przeciwko skopiowaniu tego rozwiązania przez Apple i zastosowania go w swoim autonomicznym samochodzie, który ma wyjechać na ulice około 2025 r.
Zobacz też:
- Raport: Apple porzuca projekt własnego samochodu
- Apple Car – poznaliśmy datę premiery i orientacyjną cenę
- Apple zatrudnia jednego z kluczowych dyrektorów Lamborghini do prac nad Apple Car
- Apple Car może nie mieć okien. Czy będzie miał koła?
- Ciekawy koncept Apple Car oparty na dotychczasowych patentach i wzornictwie firmy z Cupertino