Xiaomi nowym liderem polskiego rynku smartfonów – sprzedaje dużo telefonów, ale niewiele na nich zarabia

Łukasz Bernaczyk   8 maja 2020

Według analityków z IDC pierwszy kwartał tego roku w kategorii ilości sprzedanych smartfonów wygrało Xiaomi, znacząco pokonując Huawei, spadającego na trzecią pozycję Samsunga i czwarte w zestawieniu Apple. Wszystko przy ogólnym spadku sprzedaży smartfonów w naszym kraju o 3,7%.

berrolia

Sprzedaż smartfonów w Polsce – 1Q 2020

Ilościowo

Xiaomi sprawiło sporą niespodziankę bijąc w Polsce wszystkich konkurentów jeżeli chodzi o ilość sprzedanych smartfonów w pierwszym kwartale tego roku, osiągając 31,6% udziału w rynku.

Równie nieoczekiwana była porażka Samsunga, który osiągnął 22,3% i spadł z pierwszego aż na trzecie miejsce, dając się wyprzedzić Huawei (26,8%), który borykał się ostatnio z masą różnych problemów.

Apple w ilościowym zestawieniu uplasowało się na 4 pozycji, z prawie niezmiennym w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku wynikiem 8,7%.

Wartościowo

W ujęciu wartościowym rozkład sił w tym samym okresie w naszym kraju wyglądał już nieco inaczej i był zdecydowanie bardziej wyrównany.

Tu liderem nadal pozostaje Samsung z wynikiem 25%. Drugie miejsce przypadło Huawei (24,6%), trzecie Apple (22,2%), a dopiero czwarta lokata należała do Xiaomi (21,4%).

W oczy rzuca się fakt, że choć Apple sprzedało znacznie mniej smartfonów niż Xiaomi (8,7% vs. 31,6% udziału w rynku), ich łączna wartość była wyższa niż wartość wszystkich telefonów sprzedanych przez chińskiego konkurenta. Jak wiadomo od dawna, Xiaomi sprzedaje swoje smartfony z bardzo małą marżą – około 8-9% (tymczasem marża na iPhonie to około 38%). Dlatego wielu analityków i obserwatorów rynku kwestionuje model biznesowy chińskiego producenta, zarzucając mu balansowanie na granicy opłacalności.

Zobacz: Na czym Apple NAPRAWDĘ zarabia duże pieniądze?

Podsumowanie

Według Marka Kujdy z IDC, te przetasowania i generalny spadek sprzedaży smartfonów w Polsce w 1 kwartale 2020 r. o 3,7% jest oczywiście następstwem szalejącej pandemii SARS-CoV-2.

Koronawirus spowodował, że większą popularnością z powrotem zaczęły cieszyć się tańsze smartfony, natomiast topowe, droższe modele sprzedawały się gorzej. Niejednokrotnie konsumenci decydowali się na zakup komputera czy tabletu zamiast drogiego smartfona.

Oczywiście nie dotyczy to Apple, które nadal sprzedaje mniej więcej tyle samo smartfonów, co w poprzednich kwartałach, a tanich modeli nie ma w swojej ofercie.

Sprawdź, ile Polacy wydają średnio na smartfona.

Maty i powerbanki solarne Xtorm - nieograniczona energia w podróży!

Źródło

Łukasz Bernaczyk

Swoją przygodę z Apple zaczął w 1992 r. od Macintosha Classic. Od tego czasu wierny użytkownik i fan marki z Cupertino. Gadżeciarz, miłośnik amerykańskiej koszykówki, szachów i podróży. W wolnych chwilach eksperymentuje z elektroniką, niejednokrotnie z sukcesami.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: