Zniknęły szlabany na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4 – jak od dziś zapłacić za przejazd (bilet autostradowy, aplikacje GPS)?

Tomek Czech   1 grudnia 2021

Od dzisiaj jeździmy płatnymi odcinkami państwowych autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica) bez zatrzymywania się na bramkach. Szlabany zostały usunięte, ruch – przynajmniej teoretycznie – ma się odbywać płynnie.

Opłaty za przejazd tymi odcinkami A4 i A2 wnosimy teraz wyłącznie w elektronicznym systemie e-TOLL – oczywiście najwygodniej to zrobić poprzez aplikację mobilną.

Jak zapłacić za przejazd A2 i A4 – bilet autostradowy i aplikacje GPS

Od dzisiaj, 1 grudnia, użytkownicy samochodów osobowych i motocykli opłacają przejazdy płatnymi odcinakami autostrad A2 (Konin-Stryków) i (A4 Wrocław-Sośnica) jedynie w sposób elektroniczny – system manualny nie jest już dostępny.

Wjeżdżając na płatny odcinek autostrady kierowcy nie zatrzymują się, żeby pobrać bilet, a zjeżdżając – aby bilet opłacić u inkasenta.

Za przejazd możemy zapłacić:

  • e-biletem autostradowym, który można kupić w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET, w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL oraz w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów;
  • za pomocą aplikacji e-TOLL PL (i aplikacji partnerów) lub urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.

Bilet autostradowy 

Bilet autostradowy jest dostępny w dwóch formach:

  • elektroniczna: kupujemy go przez oficjalną, rządową aplikację e-TOLL PL BILET lub aplikacje partnerów – w tym momencie są to aplikacje: Autopay, mPay, Spark, Orlen Pay, mFlota (niedługo ma do nich dołączyć również SkyCash);
  • papierowa: kupujemy na stacjach paliwowych, m.in. Orlen i Lotos (pełna lista punktów ma się niedługo znaleźć na stronie etoll.gov.pl).

Żeby kupić bilet autostradowy należy podać następujące dane:

  1. numer rejestracyjny pojazdu
  2. kraj rejestracji pojazdu
  3. kategorię pojazdu (pojazd <3,5 t lub motocykl)
  4. odcinek autostrady (wskazanie węzła początkowego i końcowego)
  5. datę i godzinę planowanego rozpoczęcia podróży

Bilet autostradowy można kupić z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48 godzin od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży. Na każdy przejazd należy kupić osobny bilet.

Zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono (w aplikacji lub punkcie stacjonarnym).

Zakup e-biletu autostradowego nie wymaga rejestracji w systemie e-TOLL.

Aplikacje wykorzystujące geolokalizację

Druga forma opłaty za przejazd państwowymi płatnymi odcinkami A2 i A4 to aplikacje wykorzystujące geolokalizację.

W tym momencie dostępne są dwie takie aplikacje:

  • oficjalna, rządowa aplikacja e-TOLL PL;
  • aplikacja Autopay, w której dotychczas można było płacić za przejazd odcinkami A4 (Katowice – Kraków) oraz A1 (Gdańsk – Toruń).

E-TOLL PL

Aplikacja wymaga zarejestrowania się w systemie e-TOLL na stronie etoll.gov.pl.

Po pobraniu i instalacji aplikacji generowany jest identyfikator biznesowy urządzenia, który podajemy podczas rejestracji w Internetowym Koncie Klienta (IKK) w systemie e-TOLL.

Po skutecznej rejestracji w IKK i dodaniu identyfikatora biznesowego waplikacji mobilnej e-TOLL PL będzie ona widoczna jako urządzenie OBE (On-Board-Equipment), gotowe do przypisania do pojazdu. Po wskazaniu, w którym pojeździe aplikacja będzie używana, możemy rozpocząć przejazd drogami płatnymi.

Niestety aplikacja wymaga używania jej podczas jazdy – przed wjechaniem na płatny odcinek autostrady musimy uruchomić aplikację i kliknąć w „Rozpocznij przejazd”. Po zakończeniu przejazdu klikamy w aplikacji w „Zakończ przejazd”.

Aplikacja obsługuje tryb offline, sygnalizuje stan urządzenia (optymalny stan baterii, przekroczenie czasu braku połączenia z internetem lub brak sygnału GPS).

Aplikacja działa w formie pre-paid: zasilamy jej konto dowolną kwotą, z której potem opłacane są nasze przejazdy. Przed rozpoczęciem podróży musimy się więc upewnić, że mamy wystarczające środki na koncie w aplikacji.

Autopay

Zdecydowanie wygodniejszym sposobem płacenia za przejazd płatnymi odcinkami A2 i A4 jest korzystanie z aplikacji Autopay. Nie musimy rejestrować się w systemie e-TOLL – wystarczy pobrać aplikację, założyć w niej konto, podać dane pojazdu i dodać kartę płatniczą, która będzie obciążana po każdym przejeździe.

Jeśli wcześniej korzystaliście z Autopay do opłacania przejazdów autostradami A4 (Katowice – Kraków) i A1 (Gdańsk – Toruń) w systemie Videotolling, to teraz musicie jedynie przypisać w aplikacji dwa dodatkowe odcinki z systemu e-TOLL do Waszego pojazdu. Zajmuje to dosłownie kilkanaście sekund.

Żeby aplikacja mogła automatycznie opłacić przejazd odcinkami A2 (Konin-Stryków) i (A4 Wrocław-Sośnica) musi być uruchomiona (działać w tle), a telefon nie może działać w trybie oszczędzania baterii.

Musimy też wyrazić zgodę na odczyt lokalizacji i otrzymywanie powiadomień push (przy pierwszym uruchomieniu aplikacji lub po jej aktualizacji do najnowszej wersji). Nie musimy jednak nic w niej robić podczas samej jazdy, wystarczy, że uruchomimy ją przed wyjazdem i pozwolimy jej działać w tle.

Operator Autopay zapewnia, że nasza lokalizacja jest odczytywana „wyłącznie, gdy jest to konieczne”, oraz że nie jest nigdzie zapisywana, ani nikomu udostępniana.

Autopay wydaje się najwygodniejszym sposobem opłacania przejazdów państwowymi odcinkami A2 i A4. Nie musimy zajmować się kupnem biletów autostradowych (podawanie wielu danych za każdym razem), ani korzystać z dość niewygodnej (skomplikowana rejestracja, konieczność zasialania salda), czy wręcz niebezpiecznej (konieczność korzystania w czasie jazdy) aplikacji rządowej e-TOLL PL.

Weryfikacja opłacania przejazdów

Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych.

Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup biletu autostradowego.

Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL (aplikacji e-TOLL PL, OBU/ZSL) na kierującego pojazdem zostanie nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego wysokości 500 zł.

Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).

Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4

W związku ze zmianą systemu poboru opłat, od 1 grudnia na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica obowiązuje nowa organizacja ruchu:

  • na PPO Styków i PPO Żdżary kierowcy będą korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO;
  • Na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO.

Na wszystkich tych odcinkach autostrad nie ma już możliwości pobrania biletu kartonikowego w bileterkach ani opłacenia przejazdu w kiosku u inkasenta.

Place Poboru Opłat zostały właściwie oznakowane. Obowiązuje na nich ograniczenie prędkości do 50 km/h.

BLACK DEALS - mega oferty na APPLE w LANTRE

Tomek Czech

Założyciel i redaktor naczelny ThinkApple. Dziennikarz (dyplomowany!) i fotograf (kiedyś…). Współtworzył Biuletyn Fotograficzny, publikował m.in. w Gazecie Wyborczej, Polityce, Pozytywie. Kawałek serca zostawił w Barcelonie, a zdrowia w niemieckiej fabryce samochodów ciężarowych.

Podłącz się do nas na Twitterze lub Facebooku, żeby nie przegapić żadnych informacji ze świata Apple.

Poprzedni post:

Następny post: